Ήταν κι αυτός κάποτε... Ένας άνθρωπος με σάρκα και οστά. Το φωτεινό του διάστημα ανέτειλε στη Βενετία στα 1518. Κοντεύουν πια πεντακόσια χρόνια από τότε... Έδυσε ακριβώς σαν σήμερα, 31 Μαΐου του 1594. Στα 76 του χρόνια. Τρία τέταρτα του αιώνα. Τι ημπορεί ένας άνθρωπος να προκάμει σε τρία τέταρτα του αιώνα; Μερικοί ίσως και τίποτε άξιο λόγου και ειδικά τόσους αιώνες μετά. Κι άλλοι, σαν τον άνθρωπό μας, καταφέρνουν να αφήσουν χνάρι βαθύ.
Μιλάμε για τον Tintoretto. Έτσι τον κράτησε η ιστορία στα μεγάλα κιτάπια της, στα κιτάπια που καταγράφει τους σπουδαίους ζωγράφους. Γιατί ζωγράφος υπήρξε ο άνθρωπός μας. Αν και τον κατηγόρησαν πως ζωγράφιζε με σκούπα!!! Ίσως γι' αυτό και τον κατέγραψαν ως Tintoretto και όχι με το αληθινό του όνομα.
Jacopo Robusti, αυτό ήταν και με αυτό γεννήθηκε. Γιος ενός βαφέα μεταξωτών υφασμάτων στην πόλη των Δόγηδων. Γιος δηλαδή ενός tintore, έτσι λένε το βαφέα στα ιταλικά. Και tintoretto άλλο δεν είναι από το μικρό βαφόπουλο, κατά πως λέμε ναυτόπουλο, ραφτόπουλο κλπ.
Μπορεί από όνομα να τον αδίκησαν αλλά άδικο θα είναι αν δεν αναφέρουμε πως ο άνθρωπός μας δεν ήταν μόνο όνομα αλλά και ... πράμα! Θέλω να πω ότι δικαίωσε κι εκείνος με τις επιλογές του το προσωνύμιο και όσα του καταλόγισαν για σκούπες! Ο Τιντορέτο έμεινε στην ιστορία της ζωγραφικής ως εκείνος που έτρεχε να προλάβει, να προκάμει, να ζωγραφίσει όσο πιο πολλά μπορούσε. Ένας Βέγγος θα λέγαμε της ζωγραφικής! Έτσι θα μπορούσαμε να τον φανταστούμε με όσα διαβάσαμε για εκείνον. Ώρα όμως να τον γνωρίσουμε για να μην τον συνδέσουμε άθελά μας και με το πρόσωπο του πολυαγαπημένου μας Θανάση:
Για δες τον... Μέσα σε ένα φόντο κατάμαυρο, δες πόσο φωτεινή προβάλλει η μορφή του! Μια κηλίδα φως μες στο σκοτάδι. Αυτό ακριβώς υπήρξε και το κύριο γνώρισμα της ζωγραφικής του. Ένα παιγνίδι φωτός που επικάθεται πάνω σε φόντο σκούρο. Η περίφημη τεχνική chiaroscuro.
Ας δούμε έναν ακόμη πίνακά του για να το καταλάβουμε καλύτερα:
Ο πίνακας παριστάνει τον Άγιο Ρόκκο στο θεραπευτήριο της Acquapendente. Χρονολογία κατασκευής το 1549. Ο ζωγράφος μας έχει μόλις περάσει τα τριάντα. Είναι όμως κιόλας γνωστός στους κύκλους της Βενετίας και καταξιωμένος. Διότι δεν έμεινε να παίζει με τους κουβάδες του πατέρα του μέχρι να βγάλει μουστάκι και βλέπουμε μετά... Από πολύ νωρίς πήρε μαθήματα ζωγραφικής από έναν κορυφαίο δάσκαλο του είδους, το μεγάλο Tiziano Vecellio. Τόσο νωρίς που στα είκοσί του πρόλαβε με την ισχυρογνωμοσύνη που τον διέκρινε να έρθει σε σύγκρουση με το δάσκαλο και να ανοίξει δικό του ανεξάρτητο εργαστήριο!
Στα χρόνια που ακολούθησαν δεν έμεινε ποτέ χωρίς δουλειά. Του προσάπτουν μάλιστα πως δε δίσταζε να μετέρχεται και μπαγαποντιές για να μη μένει ποτέ χωρίς παραγγελίες. Μία τέτοια μπαγαποντιά τον έχωσε και στη Σχολή του Αγίου Ρόκκου στη Βενετία, όπου και έμεινε ζωγραφίζοντας 23 ολόκληρα χρόνια!
Ας επανέλθουμε όμως στον πίνακα με τον Άγιο Ρόκκο που θεραπεύει λεπρούς... Και να σημειώσουμε πως άλλο ο Άγιος και άλλο η Σχολή. Αν και αυτό είναι ένα θέμα βαθύ που αξίζει κανείς να ασχοληθεί ιδιαίτερα μαζί του...
Το βάθος του πίνακα είναι ένα μαύρο κατάμαυρο πράγμα. Με τέτοιο μαύρο λέγεται πως ο Τιντορέτο έβαφε πρώτα πρώτα τον κάθε καινούριο πίνακα και μετά άρχιζε να προσθέτει τα φωτεινά "εξωτερικά" αντικείμενα. Μέθοδος που δε βοηθά καθόλου στη διατήρηση των πινάκων του...
Το φως στο συγκεκριμένο πίνακα μοιάζει να πηγάζει από το φωτοστέφανο του αγίου, στο κέντρο. Για δείτε το κεφάλι του. Δε μοιάζει με ήλιο; Ένα φως που σκορπίζεται στις μορφές των δυστυχισμένων λεπρών τριγύρω του... Ταυτόχρονα υπάρχει και η κόντρα από ένα άλλο φως. Αυτό ξεκινά από το μέρος που στέκεται ο θεατής και είναι ένα άρρωστο κιτρινιάρικο φως που ενισχύει την τραγικότητα της σκηνής. ( 1 )
Ας δούμε έναν ακόμη πίνακα του ζωγράφου με παρόμοια χαρακτηριστικά:
Οι εικονιζόμενοι, θα το καταλάβατε ήδη από το μήλο, είναι το διάσημο ζευγάρι που έφαγαν από το δέντρο της γνώσης... Έχοντας κι εμείς εις γνώση τις ερμηνείες για το δεντράκι αυτό, βρίσκουμε έξοχο για μία ακόμη φορά το παιγνίδι της σκιάς με το φως από τα χέρια του Τιντορέτο. Το ίδιο ισχύει και για την οικονομία των μορφών και τη συνολική σύνθεση του πίνακα. Θεωρείται και είναι ένα από τα αριστουργήματά του.
Μπορεί κανείς να επισκεφθεί τον ειδικά αφιερωμένο στον Τιντορέτο χώρο στο διαδίκτυο και να θαυμάσει δεκάδες πίνακες του ζωγράφου:
http://www.jacopotintoretto.org/_____________
ΣΧΟΛΙΑ1. Η ανάλυση βασίζεται σε όσα αναφέρει η Δ. Λιαντίνη στο βιβλίο της Η ΣΧΟΛΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΡΟΚΚΟΥ ΤΗΣ ΒΕΝΕΤΙΑΣ, σελ. 47