HOMA EDUCANDUS
Θέλετε να αντιδράσετε στο μήνυμα; Φτιάξτε έναν λογαριασμό και συνδεθείτε για να συνεχίσετε.


HOMA EDUCANDUS - Φόρουμ φιλοσοφίας, παιδείας, πολιτικής και ναυτιλίας!
 
ΠΟΡΤΑΛ ΛΙΑΝΤΙΝΗΣΦόρουμΠόρταλLatest imagesΔΙΟΠΤΕΥΣΕΙΣΠΟΛΥΦΩΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟΕικονοθήκηΕγγραφήΣύνδεση

 

 ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ

Πήγαινε κάτω 
+2
ΔΑΝΑΗ
ΣΩΤΗΡΗΣ ΜΠΟΤΑΣ
6 απαντήσεις
ΣυγγραφέαςΜήνυμα
ΔΑΝΑΗ
Admin
ΔΑΝΑΗ


Αριθμός μηνυμάτων : 8144
Registration date : 30/10/2007

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ   ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Icon_minitimeΣαβ Οκτ 17, 2009 7:52 pm

Και μπαίνεις μέσα...

Η ίδια αίσθηση. Πωλητήρια, καφέ, χώροι προβολών, κυλιόμενες σκάλες, μοκέτες και μάλιστα ασκούπιστες... και κάπου ανάμεσα υπάρχουν και μερικά αρχαία...

Αρχαία που τα περισσότερα τα γνώριζα από παλιά. Μα εδώ τρόμαξα να τα αναγνωρίσω.

Το πρώτο σοκ ήταν στην αίθουσα με τα αρχαϊκά. Εκεί που έτρεξα για να συναντήσω τις πολυαγαπημένες μου Κόρες της Ακρόπολης.

Τις κοίταγα απορημένη πώς μίκρυναν ξαφνικά...

Ακόμη και του Αντήνορα... η νταρντάνα...

Και το άλλο σοκ ήταν η απαγόρευση για φωτογραφίες!!!

Να αγοράσετε, μου είπαν, τον οδηγό του μουσείου!

Πέστε μου μετά πως άδικα θρονιάστηκε στο μυαλό μου η αίσθηση του εμπορικού κέντρου...

Το διαδίκτυο πάντως είναι γεμάτο φωτογραφίες από το εσωτερικό. Πώς;;; Δε γνωρίζω... Και δε μιλάμε για επίσημους φορείς.

Δανείστηκα λοιπόν κι εγώ μερικές:

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Iiiii130

Και ομολογώ πως προσπάθησα να δώσω λίγο χρώμα μπας και σας φανεί ωραία η συγκεκριμένη αίθουσα με τις αρχαϊκές Κόρες και που στην πραγματικότητα είναι τόσο άχρωμη που ευτυχώς απαγορεύουν να βγάλεις φωτογραφίες... Άσε αυτό το σαν πλίνθοι και κέραμοι στη διάταξη των γλυπτών. Τι να φωτογραφίσεις έτσι;
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
http://educandus.blogspot.com/
ΔΑΝΑΗ
Admin
ΔΑΝΑΗ


Αριθμός μηνυμάτων : 8144
Registration date : 30/10/2007

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ   ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Icon_minitimeΣαβ Οκτ 17, 2009 8:04 pm

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Iiiii131

Για να είμαστε όμως αντικειμενικοί στην παρουσίαση, δείτε κι αυτή τη φωτογραφία που είναι στα φυσικά χρώματα.

Στη μέση δεσπόζει η κόρη του Αντήνορα. Φαντάζομαι λόγω όγκου...

Άλλες κόρες σημαντικότερες βρίσκονται στα πλάγια και χάνονται τελείως μέσα σ' αυτό το σκηνικό...

Το αποκορύφωμα είναι ο έφηβος του Κριτία που τοποθετημένος ακριβώς πίσω από την κόρη του Αντήνορα μοιάζει λες και παίζει το κρυφτούλι...
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
http://educandus.blogspot.com/
ΔΑΝΑΗ
Admin
ΔΑΝΑΗ


Αριθμός μηνυμάτων : 8144
Registration date : 30/10/2007

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ   ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Icon_minitimeΚυρ Οκτ 18, 2009 12:20 am

Όσο για την ... δική μου... την κόρη με τα αμυγδαλωτά μάτια και την αινιγματική έκφραση όπως την ήξερα μου προέκυψε πλέον ως κόρη με τα μάτια της σφίγγας!!!

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Isiyii10
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
http://educandus.blogspot.com/
ΔΑΝΑΗ
Admin
ΔΑΝΑΗ


Αριθμός μηνυμάτων : 8144
Registration date : 30/10/2007

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ   ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Icon_minitimeΚυρ Οκτ 18, 2009 7:35 am

Μόλις προχτές επισκέφθηκα το άλλο Μουσείο, το Εθνικό Αρχαιολογικό. Ένα μουσείο που φέτος έκλεισε 120 χρόνια λειτουργίας και όμως καταφέρνει να παρακολουθεί και τους ρυθμούς της εποχής χωρίς να χάνει την προσωπικότητά του. Και κυρίως καταφέρνει να δένει σαν χώρος με τους θησαυρούς που φιλοξενεί.

Υπάρχει κι εκεί χώρος για καφέ. Και για τσιγάρο επίσης. Φυσικά και πωλητήριο. Χωρίς να επηρεάζεται ουδόλως ο χώρος που φιλοξενεί τα εκθέματα.

Θυμάμαι που όταν άνοιξε το νέο μουσείο Ακροπόλεως μας είχαν ζαλίσει με τις δηλώσεις πως εκεί πλέον θα αναπνέουν τα εκθέματα!!!

Παράθεση :
Στην τελετή των εγκαινίων το «μυστικό» του Μουσείου είναι η «αποκάλυψη των ίδιων των εκθεμάτων του. Εκείνο που ίσως ήδη ξέρετε, θα το αναγνωρίσετε όπως θα εκτίθεται με τρόπο αναπάντεχο και διαφορετικό.

Η ατμόσφαιρα θα είναι μαγευτική και θα δείτε τα αριστουργήματα της Ακρόπολης να αναπνέουν πλέον σε ένα τελείως ξεχωριστό περιβάλλον» εξηγεί ο ίδιος.

Τα ίδια τα εκθέματα με νέες τεχνολογίες, με μια -αν θέλετε- πρωτοποριακή προσέγγιση, θα προβάλλονται στον περιβάλλοντα χώρο κάνοντας τις αρχαιότητες περισσότερο οικείες στον σύγχρονο άνθρωπο.

ΑΠΟ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΤΕΩΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ και νυν υποψήφιου αρχηγού της ΝΔ

Θα αναπνέουν;

Ας μπει κάποιος στον κόπο να επισκεφθεί παράλληλα τα δύο μουσεία, το νέο της Ακρόπολης και το Εθνικό Αρχαιολογικό. Κι έπειτα να μου πει σε ποιο από τα δύο αναπνέουν τα εκθέματα και σε ποιο νιώθεις να πνίγεσαι και ο ίδιος.

Πέρα από την αναπνοή... εξυμνήθηκε και η οπίσθια όψη των γλυπτών:

http://www.arxaiologia.gr/site/content.php?artid=4887

Παράθεση :
Η επιστροφή της χαμένης έκτης Καρυάτιδας από τις αποθήκες, το γεγονός ότι αναπνέουν ελεύθερα απαλλαγμένες από τον κλωβό αζώτου όπου ήταν περιορισμένες και το ότι μπορούμε να δούμε και την πίσω αθέατη όψη με τους καταρράκτες των μαλλιών τους, είναι τρεις πρωτιές.

Ναι, πράγματι μπορούμε να δούμε και την πίσω όψη. Που δεν μπορούσαμε να δούμε στο παλιό μουσείο της Ακρόπολης. Τότε που οι Καρυάτιδες ήταν κλεισμένες στο γυάλινο κλουβί.

Τώρα; Τώρα τις έκλεισαν σε μεταλλικό κλουβί και επιτρέπουν και σε μας να μπούμε στο κλουβί...

Να πάτε να τις δείτε. Για να καταλάβετε την ασφυξία και το πνίξιμο...

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 273_ac10

Εσύ σε ένα τέτοιο χώρο θα ένιωθες πως αναπνέεις; Ή την αίσθηση πως σε έκλεισαν σε κονσέρβα; Στο βάθος της εικόνας διακρίνονται αμυδρά και οι Καρυάτιδες. Δείτε τις και σε μια ακόμη εικόνα:

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Caryat10



Αναπνέουν; Μέσα σε τόνους μέταλλου κλεισμένες;

Πετάει ο γάιδαρος; Πετάει!!!

Τι άλλο μας μένει να κάνουμε; Αυτή είναι η εποχή μας και αυτή η αισθητική της άποψη.
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
http://educandus.blogspot.com/
ΔΑΝΑΗ
Admin
ΔΑΝΑΗ


Αριθμός μηνυμάτων : 8144
Registration date : 30/10/2007

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ   ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Icon_minitimeΚυρ Οκτ 18, 2009 8:12 am

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Karyat10

Μια ακόμη άποψη του χώρου του νέου μουσείου που φιλοξενεί τις Καρυάτιδες.

Τις μαρμάρινες κόρες που κάποτε στήριζαν το Ερέχθειο.

Πρώτος ο Έλγιν ξήλωσε μία από αυτές και την κουβάλησε στην Αγγλία.

Μία ακόμη αφαιρέθηκε και διαμελίστηκε...

Στην εποχή μας ξηλώσαμε και τις υπόλοιπες να μην τις φάει το νέφος της πόλης. Σε πρώτη φάση τις κλείσαμε σε γυάλινο κλουβί στο παλιό μουσείο. Σε δεύτερη φάση τις κλείσαμε σε μεταλλικό κλουβί με γυάλινη οροφή και μπήκαμε κι εμείς μέσα...

Κατά τα άλλα μιλάμε για επανένωση των γλυπτών με τα μνημεία που ανήκουν. Ποια επανένωση;

Και δε μιλάμε φυσικά καθόλου για τους λόγους που μας ανάγκασαν να ξηλώσουμε και μόνοι μας τις μαρμάρινες κόρες από το Ερέχθειο. Άσε τις φανφάρες που καταφέραμε να τις απομακρύνουμε οριστικά και από τον ιερό βράχο και να τις κατεβάσουμε στην άχαρη πόλη μας...

Ε, ναι. Τα αγάλματα είναι (η θέση τους) στο μουσείο.

Το "Όχι, σε κυνηγούν! Πώς δεν το βλέπεις;"

αφήστε να το λένε οι ποιητές και να βουρκώνουν...

https://educandus.forumgreek.com/forum-f8/topic-t1015.htm#5764
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
http://educandus.blogspot.com/
ΗΡΑΚΛΗΣ
Admin
ΗΡΑΚΛΗΣ


Αριθμός μηνυμάτων : 421
Registration date : 01/11/2007

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ   ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Icon_minitimeΚυρ Οκτ 18, 2009 11:30 am

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Iiiii132

Αξίζει νομίζω να θυμηθούμε από πού "ξηλώθηκαν" οι Καρυάτιδες. Θα νιώσουμε καλύτερα έτσι την ασφυξία που προκαλεί η νέα τους κατάσταση χωρίς να ξεχνάμε βεβαίως πως καθόλου καλύτερη δεν ήταν και η ενδιάμεση φάση στο παλιό μουσείο.

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Cebace10



Στο παλιό, όπως υποθέτω θυμούνται όλοι, τις είχαν τοποθετήσει σε εφτασφράγιστη βιτρίνα προκειμένου να τις προστατεύσουν από τη διάβρωση.

Πάνε δηλαδή αρκετά χρόνια που στο Ερέχθειο στέκονται τα αντίγραφα.

Το καινούριο στοιχείο στο νέο μουσείο είναι πως όχι μόνο βγήκαν από τη γυάλα μα απέκτησαν και την αγνοούμενη αδερφή τους, εκείνη την έκτη Καρυάτιδα που τώρα βλέπουμε κομματιασμένη στο πλευρό τους.

Ευτυχώς κανένας σοφός νους δε σκέφτηκε να πετάξει και ένα αντίγραφο για την άλλη, την κλεμμένη. Όπως και κανείς δε σκέφτεται να την επαναπατρίσει. Γνωρίζετε δα πως η απαίτηση είναι μόνο για τα γλυπτά του Παρθενώνα. Οι Καρυάτιδες είναι γλυπτά του Ερεχθείου...

Θα γνωρίζετε επίσης ότι παρά την έναρξη λειτουργίας του νέου μουσείου, το Βρεττανικό Μουσείο ουδεμία σκέψη κάνει για αποδοχή έστω και του παραμικρού αιτήματος επιστροφής μαρμάρων στην Ελλάδα.

Να τους πεις αφελείς όσους άλλα νόμιζαν;

Και τα εκατομμύρια ευρώ που δόθηκαν για το νέο μουσείο πώς να τα πεις;

Αχ, αυτός ο λαός. Τη μία σου υψώνει Παρθενώνες και την άλλη πιάνει ναδίρ... Και τρέχει στο ... μουσείο πια προσκυνητής και μένει έκθαμβος μπρος στα γύψινα εκμαγεία...

Άντε να παραγγείλουν μερικά και για το σπίτι. Τώρα με την αλλαγή της νομικής υπόστασης του νέου μουσείου θα μπει κι αυτό στο πρόγραμμα. Αγόρασε κι εσύ μια Καρυάτιδα, μπορείς!!!

_________________________

Ενημερωτικά για το ΕΡΕΧΘΕΙΟ:

http://www.ime.gr/chronos/05/gr/culture/1124acrop_erech.html

Παράθεση :
Μέρος του περίκλειου προγράμματος για την Ακρόπολη ήταν και η ανοικοδόμηση του ναού που κατέστρεψαν οι Πέρσες και ο οποίος στέγαζε το πανάρχαιο λατρευτικό άγαλμα της Αθηνάς Πολιάδος. Το ξέσπασμα όμως του Πελοποννησιακού πολέμου και ο θάνατος του Περικλή καθυστέρησαν την υλοποίησή του.

Οι εργασίες στο Ερέχθειο άρχισαν το 421 και ολοκληρώθηκαν, ύστερα από αρκετές διακοπές, το 405 π.Χ Το όνομα του αρχιτέκτονα δε μας είναι γνωστό, αλλά από πολλούς ταυτίζεται με το Μνησικλή.

Το ιωνικού ρυθμού κτήριο χαρακτηρίζεται για τον ιδιότυπο σχεδιασμό και την πολύπλοκη μορφή του, που αναμφίβολα επιβλήθηκαν από τις σύνθετες λειτουργικές ανάγκες και τη μορφολογία του εδάφους. Οι λύσεις που επιλέχτηκαν φανερώνουν με την απλότητα και τη σοφή εκμετάλλευση των υψομετρικών διαφορών του εδάφους, την ευρηματικότητα και την υψηλή συνθετική ικανότητα του αρχιτέκτονα.

Οι λατρείες που βρήκαν στέγη στο Ερέχθειο ήταν πολλές και βαθιά ριζωμένες στην αθηναϊκή παράδοση, γεγονός που αντανακλάται και στη σύνθετη αρχιτεκτονική του μορφή. Στην ανατολική πλευρά μία εξάστυλη πρόσταση οδηγούσε στο σηκό όπου φυλασσόταν το άγαλμα της Αθηνάς Πολιάδος.

Στα βόρεια μια πρόσταση (4Χ2 κιόνων) έφερνε τον επισκέπτη σε πρόναο και σηκό, αφιερωμένους στον Ποσειδώνα και τον Ερεχθέα.

Στη νότια πλευρά, απέναντι από τον Παρθενώνα, υπήρχε μια πρόσταση εν είδει ταφικού μνημείου πάνω από τον τάφο του Κέκροπα, η οποία σώζεται και σήμερα. Η ιδιομορφία της ήταν η χρήση έξι αγαλμάτων Κορών, των περίφημων Καρυάτιδων, αντί κιόνων για τη στήριξη της στέγης.

Στη δυτική πρόσοψη υπήρχαν τρία μεγάλα παράθυρα ανάμεσα σε ιωνικούς ημικίονες. Ακριβώς κάτω από τα παράθυρα βρισκόταν ο ιερός περίβολος της Πανδρόσου, η ιερή ελιά -δώρο της Αθηνάς στην πόλη- και πιθανόν η "Ερεχθηίς θάλασσα", πηγή με αρμυρό νερό που ανάβλυσε ύστερα από το χτύπημα της τρίαινας του Ποσειδώνα.

Ακόμα στο Ερέχθειο υπήρχαν βωμοί του Ύπατου Διός, του Ηφαίστου, του ήρωα Βούτη και του Ερκείου Διός. Σε κάποιον από τους χώρους του στεγαζόταν ένα ξύλινο ξόανο του Ερμή και μια περίφημη χρυσή λυχνία, έργο του γλύπτη και τορευτή Καλλίμαχου.

Εκτός από τη ζωφόρο, γλυπτή ταινία με περίτεχνα φυτικά κοσμήματα στόλιζε το άνω μέρος των κιόνων και των τοίχων καθώς και τα περίθυρα. Πολλές αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες τονίζονταν με κόκκινο, μπλε και χρυσό χρώμα. Η βόρεια και η νότια πρόσταση διατηρούν τις οροφές τους που ήταν από μάρμαρο και σε μορφή τετραγωνικών φατνωμάτων.
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
ΔΙΩΝΗ
Admin
ΔΙΩΝΗ


Αριθμός μηνυμάτων : 884
Location : Όπου γη και πατρίς
Registration date : 31/10/2007

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ   ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Icon_minitimeΚυρ Οκτ 18, 2009 12:59 pm

Έλα βρε όλο μέσα στη γκρίνια είστε... αντί να χειροκροτάτε τον κόπο των ανθρώπων να χτίσουν τέτοιο μεγαθήριο και να κουβαλήσουν τόσους τόνους μάρμαρο από την Ακρόπολη - και τι δηλαδή; δεν είναι πιο ωραίο το περιβάλλον το τωρινό; Και πιο κοσμοπολίτικο;

Αμ, το άλλο. Που πήγαινες παλιά στο μουσείο της Ακρόπολης και κοράκιαζες; Ούτε νεράκι καν... Και τώρα βρίσκεις και του πουλιού το γάλα; Ή έστω σπεσιαλιτέ με γαλοπούλα;

Ούτε μαθητές του Λιαντίνη να ήσασταν! Απαπαπαπαπα!

Και μια και είπα Λιαντίνη, να σοβαρευτώ λιγάκι και να θυμίσω τα πάμπολλα αφιερώματα που υπάρχουν στο φόρουμ για τη σχέση του Λιαντίνη με την Ακρόπολη.

Αρχίζω μιας και ο τελευταίος λόγος αφορούσε το Ερέχθειο, με τα βίντεο από το ανέκδοτο έργο του:

ΟΔΟΣ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ

https://educandus.forumgreek.com/AENIANAOI-IAIO-AENIDIEAUO-h8.htm

Εδώ μάλιστα θα σχολιάσω τη σύγχρονη άποψη των αρχαιολόγων οι οποίοι επιμένουν ότι ένα μνημείο πρέπει να δίνεται διαχρονικά και σε όλες τις φάσεις του. Άρα είναι εντελώς απαραίτητο να προστεθεί (για το Ερέχθειο μιλάω πάντα) το επεισόδιο που περιγράφει ο Λιαντίνης στο βίντεο σχετικά με την Νταλιάνα.

Συνεχίζω με ένα θέμα που είχε ανεβάσει η Φωτεινή, απόσπασμα κι αυτό από την ΟΔΟ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ:

ΦΩΤΕΙΝΗ έγραψε:
(Με αφορμή την ανάρτηση του συνθηματικού πανό σήμερα στην Ακρόπολη. Απόσπασμα από το ανέκδοτο έργο του Δ. Λιαντίνη «ΟΔΟΣ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ»).


ΑΝΕΠΙΚΑΙΡΟ


ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΓΡΑΦΗΝ ΑΥΤΗ



Αλλ’ ή πρόσθε θανείν
Ή έπειτα γενέσθαι


΄
Ένα δύο φορές το χρόνο ανεβαίνω στην Ακρόπολη να ξεναγήσω τους μαθητές μου. Όλοι τους είναι φύραμα γόνιμο. Φοιτητές του Αθήνησι, δάσκαλοι μετεκπαιδευόμενοι στο Μαράσλειο και μάχιμοι εκπαιδευτικοί των ΠΕΚ, φυσικοί, μαθηματικοί, βιολόγοι, χημικοί, φιλόλογοι.

Καθώς ανηφορίζουμε Κυριακή πρωί στο Ιερό, είμαστε η Συνοδεία του Διονύσου, που λέει ο ποιητής. Το μεσημέρι πίνουμε το καφεδάκι μας στο Λουμπαρδιάρη και καπνίζουμε και ένα «θανατερό».

Η περιήγηση μας επάνω στο Βράχο δε μοιάζει τόσο σπουδή αρχαιολογική. Περισσότερο είναι μια περιδιάβαση στοχασμού και άσκηση οδύνης. Γίνεται μια πορεία από το ανθρακικό ασβέστιο στο θειϊκό ασβέστιο με όχημα την όξινη βροχή. Καταπώς ορίζει πια η αρειμάνια τεχνολογία μας.

Η ορειβασία αρχίζει από τα μαύρα ρούχα και τα δάκρυα του Ηρώδη του Αττικού για τον πρόωρο χαμό της τρυφερής Ρήγιλλας και το Ωδείο που της έκαμε δώρο. Προχωρούμε στο μάτι της Ακρόπολης με την ενοχλητική του τσίμπλα, το βάθρο δηλαδή του στρατηγού Αγρίππα που κάποτε ήταν για τους τοτεσινούς έλληνες ό,τι είναι για τους σημερινούς το άγαλμα Τρούμαν μπροστά στο Ωδείο Αθηνών.

Μιλάμε γα τους κίονες του Παρθενώνα και των Προπυλαίων, καθώς και για τις Καρυάτιδες, στην προσπάθεια να φανερωθεί ότι η Ακρόπολη είναι εργολαβία ιωνική, σύλληψη όμως και καταλαμπή δωριέων.

Φιλοσοφούμε ύστερα πάνω στον αισθητικό λόγο της «κλασικής ευθείας» σε αντίθεση προς τις βυζαντινές «κυρτή και κοίλη» και φιλοκαλούμε με τις γεωμετρικές καμπύλες των παραλλήλων που μελέτησε ο μαθηματικός Καραθεοδωρής.

Λέμε και άλλα πολλά ή λίγα, η σημασία τους κρέμεται από τον τρόπο όπου θέλει τινας να τα θεωρήσει, καθώς έλεγε ο Σολωμός για τις μάχες του Βοναπάρτη. Έτσι παρατηρούμε λ.χ. τη Λαπιθίδα και τον τορνευτό μηρό της που ταράζει το αίμα του Κενταύρου και τελειώνουμε στο ναό του Μοσχοφόρου και την Κόρη του Ευθυδίκου που την είδε κάποτε ο Ελύτης να κλαίει.

Είναι σεμνή η πομπή μας. Μόνο που σε μια στιγμή, ωσάν φθάνουμε κάτου από τη γαλανή σημαία μας, αρχίζω να τινάζω κατά τη θάλασσα και τα όρη της Αττικής τις βεγγαλικές βλαστήμιες μου. Γιατί εκεί είναι που διαβάζουμε την επιγραφή για το Σάντα και το Γλέζο στην τοιχισμένη πλάκετα.

Λέω τοιχισμένη για να θυμίσω εκείνον τον τουρκόπαπα, τον καταδότη με τους μουτακερέδες, που τον έπιασε ο Οδυσσέας Ανδρούτσος και τον έχτισε ζωντανό στον τοίχο μαζί με τις άλλες πέτρες και τον ασβέστη.

Και βέβαια τίμιε αναγνώστη, που ο Σάντας και ο Γλέζος είναι ήρωες. Γιατί κατέβασαν και ταπείνωσαν τη σημαία των ναζί. Πράξη που δεν είναι μόνο παλικαριά, αλλά κλείνει μέσα της φαντασία ποίησης και υποβολή συμβόλου. Οι Σάντας και Γλέζος αξίζουν να δοξάζονται στα εστεμμένα ηρώα της μνήμης του έθνους.

Έλα όμως σε φόβο ανθρώπου και γνώση θεού και ειπέ μου: τι λογής προβατοκέφαλοι Υβριστές ήσαν εκείνοι που είχαν την ιδέα να πάνε να κρεμάσουν ετούτη την πλακέτα στην Ακρόπολη; Όσο η ίδια η πράξη από τους δράστες υπήρξε στιβαρή, τόσο ο επικαταλογισμός της από τους θαυμαστές στέκεται χυδαίος και λοιδωρία τόπου.

Ακρόπολη είναι αυτή, ελληνάδες μου! Δεν είναι το Ηραίον τείχος, ούτε η Αγορά των αργείων, ούτε το θέατρο της Περγάμου. Εδώ έρχονται ολοχρονίς και ασταμάτητα σκύθες και βουσμάνοι, ιάπωνες και γροιλανδοί, ν’ ανεβούνε και να γονατίσουν. Ωσάν το Ρενάν και την προσευχή του.

Η Ακρόπολη είναι το πνευματικό Κορακαρούμ και το Έβερεστ του Πλανήτη μας. Όσοι έχουν αίσθηση και συναίσθηση και εναίσθηση του τι σημαίνει ν’ ανεβείς εδώ, αυτοί γνωρίζουν πως χρειάζεται να σπαταλήσουν τόση δύναμη ύπαρξης, όσο αντοχή οργανισμού σπατάλησαν οι μετρημένοι ορειβάτες που ανέβηκαν στο Έβερεστ και στο Κορακαρούμ.

Γιατί εδώ, μέσα στη λευκή πέτρα έπηξε η μουσική του κόσμου. Εδώ η γνώση, το μέτρο, η τάξη και ο αγώνας του ανθρώπου ελάβανε το χρίσμα εκείνων των νόμων που υψώνουν τη φύση σε κόσμημα και κόσμο.

Στην Ακρόπολη για μία μόνο φορά ο άνθρωπος και η πράξη του έσωσαν να πηδήξουν από το είδωλο στο παράδειγμα, από το παράδειγμα στο αρχέτυπο, και από το αρχέτυπο στο φυτούργημα. Στο αχνάρι ετούτο τυπώθηκε η σταθερή και ανώλεθρη οδηγία ζωής για όλες τις ερχόμενες φυλές και κάθε μελλοντικό πολιτισμό.

Και από την άλλη μεριά δεν είναι μόνοι οι Σάντας και Γλέζος που ευδοκίμησαν απάνου στην Ακρόπολη. Είναι και άλλοι ήρωες και μάλιστα πολύ ηρωότεροι, εάν η ανδρεία έχει αναβαθμούς.

Εδώ, στον ξύλινο Κουλέ, εκρεουργήθηκε ο πρώτος αθλητής Οδυσσέας Ανδρούτσος. Έπεσε όρθιος ο κακοήθης αλλά μεγαλόψυχος Γκούρας. Και καταπλακώθηκε μέσα στο Ερεχθείο η νεαρή του χήρα. Εκείνη η ασημόβεργα, η φιλντισοκοκαλένια που τη φώναζαν Νταλιάνα.

Εδώ, στις Κάμαρες του Σερπετζέ, ο τίμιος και πικρός Μακρυγιάννης έλαβε τις λαβωματιές του, που όσο έζησε ύστερα τις έφερνε και τις φορούσε στο "σκουληκιασμένο" του σώμα.

Είναι άνδρες επιφανείς, που δεν έδρασαν απλά στην Ακρόπολη, αλλά έπεσαν κιόλας. Και δεν βρέθηκε κανείς ούτε φρόνιμος ούτε παράφρονας να προτείνει να τους χαράξουν γράμματα και επιγραφή πάνω σε τούτο το σεμνό θέμελο του κόσμου.

Στείλτε τον ταχυδρόμο να φωνάξουν τον υπουργό του πολιτισμού και κάθε άλλο τίμιο και πάσχοντα έλληνα και άνθρωπο, για να αφαιρέσουν από το πρόσωπο του Βράχου την επιγραφή αυτή, που στέκεται παράταιρη και περιττή και υπέρογκη.

Είναι ηλιακή κηλίδα, που λένε οι ηλιολόγοι και κρίκος από μπακίρι στο λαιμό της Ελένης..

Θα σταματήσω εδώ... ας έχει και άλλα αφιερώματα... μετά από τέτοιο κείμενο αμαρτία να προσθέσω άλλα. Πρώτα μελετήστε το - και όσοι το είχατε ξαναδιαβάσει - και μετά να πάμε παρακάτω.
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
http://diwni.blogspot.com/
captain Nemos
Υποπλοίαρχος
Υποπλοίαρχος
captain Nemos


Αριθμός μηνυμάτων : 367
Location : Χαμένος στο πέλαγος
Registration date : 31/10/2007

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ   ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Icon_minitimeΚυρ Οκτ 18, 2009 7:25 pm

Να διαβάσετε και το άλλο με τον ... τοτό.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_18/10/2009_333898

Το τις πταίει και η Αθήνα δεν μπορεί λέει να αξιοποιήσει τους νέους χώρους πολιτισμού!

Ο κύριος του νέου μουσείου Ακρόπολης μίλησε κι αυτός:

Παράθεση :
Τώρα ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου, καθηγητής, Δημήτρης Παντερμαλής, ζητάει βοήθεια («Κ», 11/10). Τα τουριστικά λεωφορεία και τα αυτοκίνητα δημιουργούν οδυνηρά μποτιλιαρίσματα, η πεζοδρόμηση της Διονυσίου Αρεοπαγίτου - Απ. Παύλου έγινε χωρίς πρόβλεψη για χώρους στάθμευσης, με ορατά επιδεινούμενες συνέπειες.

Μήπως να φτιάξουν και κανένα εξαώροφο γκαράζ κάτωθεν του μουσείου; Θα μπορεί έτσι να αυξηθούν τα έσοδα της επιχείρησης...

Ε, όπως τρως και πίνεις και το άλλο βεβαίως, πάνω και κάτω από το κεφάλι του ξανθού αγοριού και της σκεφτόμενης Αθηνάς, γιατί να μην παρκάρεις και το απαστράπτον όχημά σου;

Και μου θέλουνε μετά να κάνουν και δεξιώσεις λέει εκεί. Πώς θα πάνε τόσοι σπουδαίοι άνθρωποι χωρίς να έχει χώρο για παρκάρισμα; (σε φωτογραφία της Λουκίας παραπάνω φαίνεται ένας μικρός χώρος στο πίσω μέρος για τέτοιο ιερό σκοπό, αλλά δε φτάνει λέμε... εδώ και τώρα να γίνει και γκαράζ!!! να μένουν και πέντε φράγκα στο ταμείο.)
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
http://arxipelagos.blogspot.com/
ΔΙΩΝΗ
Admin
ΔΙΩΝΗ


Αριθμός μηνυμάτων : 884
Location : Όπου γη και πατρίς
Registration date : 31/10/2007

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ   ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Icon_minitimeΚυρ Οκτ 18, 2009 7:39 pm

Μην εισάγεις δαιμόνια Νεμούκο. Ικανούς τους έχω τους νεοέλληνες να ψάξουν ακόμη και την αξιοποίηση του βράχου της Ακρόπολης για υπόγειο γκαράζ...
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
http://diwni.blogspot.com/
ΗΡΑΚΛΗΣ
Admin
ΗΡΑΚΛΗΣ


Αριθμός μηνυμάτων : 421
Registration date : 01/11/2007

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ   ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ  MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ - Σελίδα 2 Icon_minitimeΚυρ Οκτ 18, 2009 10:15 pm

captain Nemos έγραψε:
Να διαβάσετε και το άλλο με τον ... τοτό.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_18/10/2009_333898

Το τις πταίει και η Αθήνα δεν μπορεί λέει να αξιοποιήσει τους νέους χώρους πολιτισμού!

Ο κύριος του νέου μουσείου Ακρόπολης μίλησε κι αυτός:

Παράθεση :
Τώρα ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου, καθηγητής, Δημήτρης Παντερμαλής, ζητάει βοήθεια («Κ», 11/10). Τα τουριστικά λεωφορεία και τα αυτοκίνητα δημιουργούν οδυνηρά μποτιλιαρίσματα, η πεζοδρόμηση της Διονυσίου Αρεοπαγίτου - Απ. Παύλου έγινε χωρίς πρόβλεψη για χώρους στάθμευσης, με ορατά επιδεινούμενες συνέπειες.


Το διάβασα αλλά δεν κατάλαβα τι ζητά ο κύριος καθηγητής.


  • Να καταργηθεί η πεζοδρόμηση;
  • Να απαγορευθεί η κίνηση αυτοκινήτων στους παρακείμενους δρόμους ώστε να περνάνε άνετα τα τουριστικά πούλμαν που πηγαίνουν για το μουσείο;


Ειλικρινά δεν καταλαβαίνω. Όταν το έχτιζαν το μουσείο επί τόσα χρόνια δεν ήξεραν πού το χτίζουν;

Ή μήπως έχει πέσει η προσέλευση και νομίζουν ότι φταίει το κυκλοφοριακό; Και πού να τελειώσει η εποχή του 1 ευρώ...

Θυμίζω ότι στην αρχαία Αθήνα οι κυβερνήτες άφηναν δωρεάν τους πολίτες να απολαμβάνουν τα πολιστικά αγαθά, πχ θέατρο. Και θυμίζω ακόμη ότι στη ομογάλακτη Κύπρο το υπουργείο Παιδείας λέγεται Παιδείας και Πολιτισμού.

Εδώ; Εδώ ο πολιτισμός γίνεται εμπόρευμα και το Παιδείας όχι μόνο έχει μπλέξει και τα θρησκεύματα μα τώρα πια έγινε και ΔΙΑ ΒΙΟΥ... Ενεργή γήρανση που λέγαμε... Τόσο ενεργή που θα περιλαμβάνει και εκπαιδευτικά προγράμματα ως τα 60 και τα 70.

Εκτός και δεν ξέρουμε τι σημαίνει δια βίου και άλλα ονειρευόμαστε...

Παράθεση :
Ολόκληρη η αναφορά των προγραμματικών για την Παιδεία διαπνέονταν απ' την πολιτική της ΕΕ για τη «διά βίου μάθηση», δηλαδή τη κατάρτιση και την επανακατάρτιση, απ' τα πρώτα χρόνια του σχολείου, μέχρι γεράματα.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ

http://www1.rizospastis.gr/wwwengine/story.do?id=5311991

Ο νόμος της αγοράς ο ανώτερος και κυρίαρχος νόμος! Κι άσε τώρα τα περί πράσινης ανάπτυξης να τα πιστεύουν οι αφελείς...
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
 
ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ MUSEUM ΚΑΙ GREEK MEZEΔΕΣ
Επιστροφή στην κορυφή 
Σελίδα 1 από 1

Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτήΔεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
HOMA EDUCANDUS :: ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑΤΑ :: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ :: ΜΟΥΣΕΙΑ-
Μετάβαση σε: