Χελμός. 1991. Και φυσικά ο Δημήτρης Λιαντίνης.
Πίσω του, το λευκό αυτοκίνητο, η θρυλική BMW του. Το ίδιο αυτοκίνητο που συναντάμε στα Χορικά του Νηφομανή να ταξιδεύει στην Ιταλία. Με τον Γιαννιά και την αγαπημένη του. Και το ίδιο που εγκατέλειψε στη Σπάρτη, τον Ιούνιο του 1998.
Ο Λιαντίνης από νεαρός ακόμη καθηγητής γυμνασίου είχε αποκτήσει αυτοκίνητο. Τον περίφημο επίσης Γηρυόνη του. Που αναγκάστηκε να τον αποχωριστεί όταν έφυγε για τη Γερμανία.
Συνδετικός κρίκος ο Ντάντε. Στο ένα, με το όνομα. Γηρυόνης. Στο άλλο με τα ίδια του τα ταξίδια στους τόπους του μεγάλου ποιητή.
Προχτές που ερχόμουν στην Αθήνα μου έτυχε στο δρόμο ένα γεγονός που με συγκλόνισε. Κάπου ανάμεσα στην Πρέβεζα και στην Άρτα. Δρόμο που πρώτη φορά πέρασα. Και με το άγχος μη λαθέψω στη διαδρομή, ούτε που κατάλαβα πώς ήρθε καταπάνω μου εκείνο το πουλί. Κι έπειτα άκουσα το φοβερό γκντουπ.
Κάποτε, λέει η Νικολίτσα Λιαντίνη, γύριζαν στην Ελλάδα μέσω Γιουγκοσλαβίας. Εκείνη με το δικό της αυτοκίνητο, ο Λιαντίνης με το δικό του. Δε θυμάμαι πια το πότε, αλλά συνάγω από τη λεπτομέρεια των δύο αυτοκινήτων πως πρέπει να ήταν το φθινόπωρο του 1972. Όταν το ζευγάρι ερχόταν από τη Γερμανία και λίγο πριν παντρευτούν.
Κάπου τον έχασε. Κοίταζε και ξανακοίταζε στο καθρεφτάκι, τίποτε. Βγήκε στην άκρη και περίμενε. Και η ώρα περνούσε. Κάποια στιγμή φάνηκε επιτέλους ο Λιαντίνης. Είχε κι εκείνος την ίδια εμπειρία με ένα πουλί. Μόνο που εκείνος δε συγκλονίστηκε απλά. Εκείνος, ο ποιητής, σταμάτησε και κήδευσε το μικρό πουλάκι...
Δεν ήταν σαν τους άλλους ο Λιαντίνης. Το καταλαβαίνουν και άλλοι που άκουσαν ή διάβασαν γι' αυτόν αλλά το ένιωσαν βαθύτατα όσοι τον γνώρισαν. Πόσο αλλιώτικος ήταν.
Και πώς σε κάθε τι που έκανε και έλεγε κυριαρχούσε ο ποιητής.
Τη μέρα εκείνη, την 1η Ιουνίου 1998, ο Λιαντίνης δεν ξέρουμε αν συνάντησε στο δρόμο του έστω και πουλί πετάμενο. Θυμάμαι που κάποτε μπήκα στη Νεκρή Ζώνη της Λευκωσίας. Και μου έκανε εντύπωση ακριβώς αυτό. Που δε συναντήσαμε στη διαδρομή ούτε ένα πουλάκι. Τοπίο θανάτου. Απόλυτα εναρμονισμένο με το όνομα...
Και ο Λιαντίνης τη μέρα αυτή τραβάει πέρα απ' το σύνορο. Το φοβερό το σύνορο!
http://www.liantinis.grΈχει ομπρός του ένα γεγονός ωμό και μαργωμένο να παλέψει.
Σ' αυτό το ραντεβού η BMW δε θα είναι παρούσα. Την έχει εγκαταλείψει νωρίτερα. Στη Σπάρτη. Ένα ξένο αμάξι, ένα ταξί, θα τον ανεβάσει στον Ταΰγετο. Έτσι τουλάχιστον λένε οι πληροφορίες.
Όταν όμως ο Λιαντίνης εξαφανίστηκε κανείς δεν ήξερε με σιγουριά να πει προς τα πού κατευθύνθηκε. Είπε πρώτη η γυναίκα του για Ταΰγετο. Το υποψιάστηκε. Αυτό δα έλειπε να μην το υποψιαστεί. Μετά από τόσα χρόνια γάμου.
Κι έπειτα, μόλις την τρίτη μέρα - κατά τας γραφάς και τας εγγραφάς - εμφανίστηκε ο ταξιτζής. Και είπε το και το. Τον πήρα από κει και τον πήγα εκεί. Ε, λογικό ήταν να βρεθεί και το αυτοκίνητο.
Λίγο πιο πέρα από την πιάτσα των ταξί. Λίγο πιο πέρα από το άγαλμα του Λυκούργου. Λες και περίμενε αυτό να δει αν θα εκτελεστεί η τελευταία επιθυμία. Του στεφανώματος του νομοθέτη. Από τον Κεκέ. Μετά ανέλαβε ο Βαρυμπομπιώτης. Να φυλάει το στεφάνι για δυο μέρες. Μέχρι, έγραφε ο Λιαντίνης στο Γιάννη και την Ηρώ Κεκέ, να γυρίσει!!!
Μα τα ίδια δεν είπε και ο Λυκούργος; Να φυλάνε τους νόμους του μέχρι να γυρίσει; Μόνο που κι αυτός δε γύρισε ποτέ. Φρόντισε να μη γυρίσει.
Ο Λιαντίνης αφήνει και το αυτοκίνητο στην οδό Λυκούργου. Μα όχι απλά στη Λυκούργου. Σε γωνία το αφήνει. Γωνία Λυκούργου και Λυσάνδρου.
Σπαρτιάτης και ο Λύσανδρος. Μα κανείς ως τώρα δεν το πρόσεξε αυτό. Όλοι σταθήκαμε στο Λυκούργο.
Μνήμη στο νομοθέτη...
Και όμως ο Λύσανδρος κρατάει το δικό του μυστικό. Και γιατί ο Λύσανδρος είναι ο στρατηγός.
Αλλά κυρίως γιατί φέρεται να είπε:
οποί δεν εστι λεοντή εστι αλωπεκή
Τη λεοντή τη γνωρίζουμε όλοι. Και από Τριτάκια του Δημοτικού. Ακούγοντας για τον Ηρακλή.
Και η αλωπεκή; Η αλωπεκή είναι η φορεσιά της αλεπούς. Μικρής ή μεγάλης αλεπούς; δεν έχει σημασία. Όπως και αν έχει συμβολίζει την πονηριά. Όπως η λεοντή την ανδρεία. Και η φράση τούτο έχει το νόημα:
«όπου δεν φτάνει η ανδρεία φτάνει η πονηριά»
Και άλλοι πάλι διασώζουν τη φράση του Λυσάνδρου έτσι:
«Αν λεοντή μη εξικνήται πρόσαπτε και την αλωπεκήν»
δηλαδή: Αν δε σου φτάνει το θάρρος του λέοντα, πρόσθεσε και την πονηριά της αλεπούς!
Την ίδια περίπου φράση συναντά κανείς και στο έργο ΣΤΡΑΤΗΓΗΜΑΤΑ του Πολύαινου. (κλικ
ΕΔΩ).
Αλλά και στους Βίους Παράλληλους του Πλουτάρχου (κλικ
ΕΔΩ).
Τώρα εσύ, αγαπητέ και τίμιε αναγνώστη, θαρρείς τυχαίο το γεγονός που εκεί ακριβώς άφησε ο Λιαντίνης το αυτοκίνητο; Στην Λυκούργου και Λυσάνδρου γωνία; Και πως δε βρήκε πουθενά αλλού θέση και σιγά τώρα μη γύρισε καν να κοιτάξει πώς λεγόταν και ο ένας και ο άλλος δρόμος...
Και μιλάμε, σου θυμίζω, για το Λιαντίνη. Τον ίδιο που έγραψε:
Δυστυχώς ή ευτυχώς οι έλληνες μεγαλούργησαν μόνο με τα στρατηγήματα. (Νηφομανής, σελ. 65 )
Αλλά και ετούτο:
Και ύστερα, γιατί 'ναι ο ένας από τους ελάχιστους μέγιστος εφευρέτης των ελληνικών στρατηγημάτων.
Και την Ελλάδα μέσα στη λαίλαπα του χρόνου γνωρίζουμε πως την έσωσαν τα στρατηγήματα. Οδυσσέας και δούρειος ίππος στην Τροία. Κολοκοτρώνης και Δερβενάκι στη μεγάλη Επανάσταση. Θεμιστοκλής και Ξέρξου απάτη στη Σαλαμίνα. (Γκέμμα, 150 )
Το Λιαντίνη που δεν έχανε αφορμή να θυμίζει στη γυναίκα του:
Νάξερες τι Οδυσσέας είμαι εγώ Λου μου!
Η ατυχία ή και η τύχη του Λιαντίνη ήταν που σαν εξαφανίστηκε έπεσε στα χέρια των δημοσιογράφων. Κι ενώ προκάμανε να διαβάσουνε την ταμπέλα της οδού Λυσάνδρου σε δυο κιόλας μερούλες την έκαμαν οδό Λυσίου!
Και το ήξερα. Εκείνο το βράδυ που το πέρασα στο μπαλκόνι του ξενοδοχείου Διόσκουροι, τον Ιούνιο του 2007, μιλώντας στον αμίλητο Λυκούργο αντίκρυ, το ήξερα πως κάτι έλειπε. Και ησυχία δεν έβρισκα.
Κι αργότερα, όταν κατάφερα πια να φτάσω στο Σήμα του, στις Κεχρεές, 1η Ιούνη του 2009, το αίνιγμα και δώρο μου χαρίστηκε.
Και ήταν και εκείνο το πουλί προχτές. Σημάδι. Να θυμηθώ ακόμη μια φορά. Ποιος ήταν ο Δάσκαλός μου:
Θυμήθηκε τότε την ιστορία του ποιητή Ιβύκου που τον εσκότωσαν οι ληστές. Ατένισε το κοπάδι τα πουλιά, και ξαναφώναξε μεγαλόφωνα την παλαιή επίκληση:
- Ω γερανοί, ύμείς καταμηνύσετε και κολάσετε τους ληστάς. Δημήτρης Λιαντίνης, Γκέμμα, κεφ. ΕΔΩ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ
Τους ληστές και τους σκυλευτές. Γιατί με το Λιαντίνη δεν αρκέστηκαν να αρπάξουν ό,τι βρήκαν σε συρτάρια, μπαούλα, ακόμη και στις καρδιές των ανθρώπων που τον αγάπησαν. Και από το αγαπημένο Homo Educandus ψιθύρισα:
Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πόσο και πώς, σ’ ένα ύφος περίτεχνης και απολεσμένης μέσα στην ομίχλη των λεπτομερειών δημοσιογραφίας, ο πολύς στις ημέρες μας Καρλ Πόππερ παραποιεί, διαστρέφει, και σκυλεύει τον Ηράκλειτο. Δημήτρης Λιαντίνης, Homo Educandus, κεφ. ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Ο Λιαντίνης θα γλίτωνε από τους δημοσιογράφους;
Και λέω πως αυτό το ήξερε. Ο συγγραφέας της Γκέμμας που αναλύει την περίπτωση του μεγάλου ουτοπικού, δεν μπορεί παρά να ξέρει τι θα ακολουθήσει τη δική του φυγή. Κι αν ο Ιησούς ούτε καν ανέφερε τη λέξη χριστιανισμός, ο Λιαντίνης δε δίστασε να προειδοποιήσει για τη λιαντινίαση. Στα χρόνια του Ναζωραίου υπήρχαν οι απόστολοι. Στου Λιαντίνη τα ΜΜΕ. Και μ' αυτά δεν αρκεί η λεοντή. Εκεί και χρειάζεται η αλωπεκή.
Άκουσα στο ίδιο βίντεο και για τον Χήνυ. Που οι δημοσιογράφοι τον έψαχναν, αλλά ήταν άφαντος...
https://educandus.forumgreek.com/forum-f11/topic-t1759-45.htmΚάποια μαθήτρια του Λιαντίνη, κάποια φοιτήτρια που δε θέλησε να πει ούτε το όνομά της, σήκωσε το τηλέφωνο και το είπε στη Νικολίτσα Λιαντίνη. Για τον περίεργο τρόπο που το δίδαξε λίγο πριν φύγει. Το αλλού τον έψαχναν και αλλού ήταν.
Και ο επίλογος από τη Γκέμμα. Κεφάλαιο ΟΙ ΕΙΡΩΝΕΣ. σελ. 225
"Καθώς άκουγα στις ειδήσεις τα σχετικά, θυμήθηκα τους τίτλους της τρίτης και της τέταρτης ραψωδίας της Οδύσσειας: Τα εν Πύλω, Τα εν Σπάρτη. Και την αναζήτηση του ομηρικού Οδυσσέα από το γιο του Τηλέμαχο στην Πύλο και στη Σπάρτη. Συλλογίστηκα τότε, ο Χήνυ,
ένας Οδυσσέας της ποίησης, έφτασε στην Ιθάκη του."
Και ναι. Αυτό συλλογίζομαι κι εγώ. Ο Λιαντίνης, ένας ακόμη Οδυσσέας της φυλής, θα φτάσει στην Ιθάκη του.
Κανείς και τίποτε δε θα τον σταματήσει.
Έρρωσθε!