Αυτή είναι η Φρασίκλεια! Ελπίζω να μη σας απογοήτευσα... κι άλλο να περιμένατε και άλλο να είδατε!
Η κόρη Φρασίκλεια. Που άφησε στους αιώνες το πικρό της παράπονο:
Σήμα Φρασίκλειας,| κόρη κεκλήσομαι,| αιεί αντί γάμου | παρά Θεών τούτο | λαχουσ' όνομα
Αριστίων Πάρι[ος μ' επ]ό[ε]σε (
Μτφρ.: Μνήμα της Φρασίκλειας, θα καλούμαι κόρη για πάντα, αφού αντί για γάμο οι θεοί αυτό το όνομα μου όρισαν.
Με έφτιαξε ο Αριστίων ο Πάριος)Αυτό ακριβώς αναφέρει στη βάση του αγάλματος κι αφήνει τον περαστικό θέλοντας και μη να μοιραστεί τη θλίψης της Κόρης και να πλημμυρίσει τρυφερά αισθήματα για το ψυχρό άγαλμα λες και κορίτσι αληθινό να είναι μπρος του.
Γράφουν ακόμη για εκείνη οι επίσημες
αρχαιολογικές υπηρεσίες:
Το άγαλμα αυτό είναι από τα ωραιότερα δείγματα του τύπου της κόρης της αρχαϊκής γλυπτικής. Ξεχωρίζει για την καλή κατάσταση διατήρησης και το ζωγραφικό διάκοσμο του, που σώζεται σε αρκετά σημεία. Πρόκειται για επιτύμβιο μνημείο, στο βάθρο του οποίου έχει χαραχθεί επίγραμμα με το όνομα της νεκρής Φρασίκλειας και το όνομα του γλύπτη που το φιλοτέχνησε, Αριστίωνα του Πάριου. Η γυναικεία μορφή έχει ραδινό εφηβικό σώμα και λεπτά χαρακτηριστικά. Απεικονίζεται σε μετωπική στάση και ντυμένη με μακρύ χιτώνα, που φέρει εγχάρακτα και ζωγραφισμένα κοσμήματα. Με το δεξί χέρι ανασηκώνει το χιτώνα στο πλάι και με το αριστερό κρατάει ένα μπουμπούκι λωτού μπροστά στο στήθος. Τα μαλλιά της είναι περίτεχνα χτενισμένα, φέρουν στεφάνι διακοσμημένο με άνθη, ενώ η κεφαλή και τα χέρια στολίζονται με πλούσια κοσμήματα. Κι αν θέλεις την περιγραφή αυτή εικόνα να την κάμεις, να λάβεις υπόψη σου πως τα αγάλματα εκείνης της μακρινής εποχής που γέννησε και τη Φρασίκλεια, του 540 π. συγκεκριμένα, δεν ήταν άχρωμα όπως τα έχουμε σήμερα εμείς στα μουσεία μας. Έφεραν έγχρωμο διάκοσμο και μάλιστα η Φρασίκλεια διέθετε έναν από τους πλουσιότερους. Έχουν μάλιστα διασωθεί ίχνη χρώματος τόσα και τέτοια που
οι ειδικοί να φτιάξουν στο χαρτί την παλιά μορφή της:
Τέτοια ομορφιά; Ναι. Τέτοια. Και όμως οι θεοί - ίσως και οι θεές από ζήλια... - την καταδίκασαν κόρη να μείνει πάντα. Κρατώντας ανέγγιχτο και σε αιώνια προσφορά το μπουμπουκάκι του λωτού της.
Για δες την με τι μπρίο και σκέρτσο το προτείνει. Και πώς ναζιάρικα τραβάει το χιτώνα της, τον χειριδωτό, έτοιμη λες για υπόκλιση ευγνωμοσύνης σε όποιον εκτιμήσει την αξία της προσφοράς...
Χάρη που δεν κατάφεραν τα χρόνια να σβήσουν έστω κι αν κατέστρεψαν την έγχρωμη μορφή της.
Εγώ, να ομολογήσω την αλήθεια, ούτε που είχα προσέξει μέχρι προχτές όχι μόνο τη χάρη και τις χάρες της Φρασίκλειας μα ούτε καν την ύπαρξή της καλά καλά. Ήτανε βλέπεις όλη μου η αγάπη μονόπλευρα δοσμένη στα άλλα μαρμάρινα κορίτσια, τις Κόρες της Ακρόπολης και προσπερνούσα πάντα βιαστική τούτη τη μοναχούλα του άλλου μουσείου. Μη σου πω ότι ενοχλιόμουν κιόλας με την παρουσία της - μια παραφωνία στην αντροπαρέα των κούρων... Τεράστιοι εκείνοι και γεροδεμένοι, λεπτεπίλεπτη και ταπεινή η καημενούλα η Φρασίκλεια. Αλήθεια λέγω πως αναρωτιόμουν κάθε φορά τι την θέλουν εκεί.
Τώρα, που έμαθα, αναρωτιέμαι άλλα... Να, για παράδειγμα. Πώς έγινε και την ξέχασε ολόκληρος Λιαντίνης από τον μακρύ κατάλογο των ονομάτων των "σημαντικών της δόξας"... Καταστέρισε την
Αμφίκλεια του θηλυκού δισυπόστατου, την
Κρατησίκλεια της επιβολής, τη
Χαρίκλεια της αγαλίασης, την
Πολύκλεια της αφθονίας, την
Ιερόκλεια της ευσέβειας, την
Πρόκλεια της τάξης, τη
Ροδόκλεια της ευωδιάς, και την
Ευρύκλεια και την άλλη Αμφίκλεια, τροφό και μάνα του Οδυσσέα. Και για τη
Φρασίκλεια ούτε μια φράση... * Αν είναι δυνατόν!
Κι όμως αυτή θα το άξιζε πιότερο από όλες τις άλλες μαζί. Και όχι από λύπηση. Γιατί και τη λύπηση την παραμέρισε η γνώση και έβαλε στη θέση της θαυμασμό απεριόριστο για την εκλεκτή της μοίρα. Έστω και μοίρα μετά θάνατο της άλλης κόρης, της συνονόματης του αγάλματος. Γιατί η ζωή και ειδικά για τη Φρασίκλεια, μπορεί να κράτησε λίγα μόλις χρόνια, μα ο θάνατος την αγκάλιασε για αμέτρητους αιώνες. Κι όσο η ζωή στάθηκε σκληρή μαζί της, τόσο ο θάνατος της χάρισε όσα η ζωή της αρνήθηκε!
Τι; Μα ακριβώς αυτό που πόθησε η ίδια η Κόρη. Τον σύντροφο! Το ταίρι. Την παρέα...
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά. Λίγο ακόμη να κρατήσω αναμμένη την περιέργεια όσων τουλάχιστον σαν εμένα αγνοούσαν ως τα σήμερα τη Φρασίκλεια και την ιστορία της.
Σήμερα και κυριολεκτώ ήταν η μέρα που είχα ραντεβού με τη Φρασίκλεια. Και με τη συντροφιά της. Από τη στιγμή και τον τόπο η επόμενη φωτογραφία:
Η ... συντροφιά που σας έλεγα. Η συντροφιά της Φρασίκλειας!
Έϊ, πού κοιτάτε; Δεν είναι ούτε ο κύριος με μπλε πουκάμισο - το πολύ ανοιχτό - ούτε το κορίτσι με την άσπρη τσάντα ούτε το άλλο με τη βυσσινί μπλούζα. Αυτοί είναι μόνο κάποιοι λίγοι από τους σημερινούς επισκέπτες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Διότι αυτοί περαστικοί ήταν, πέρασαν, θαύμασαν, έφυγαν... Οι αληθινοί όμως σύντροφοι μένουν δίπλα σου το κάθε λεπτό. Ακόμη κι όταν τα φώτα σβήνουν. Τότε που στο σκοτάδι ξυπνάει η αληθινή ζωή του μουσείου και μυστηριακές φωνές, τέτοιες που μόνο οι αλαφροΐσκιωτοι γροικούν και νιώθουν, πλημμυρίζουν τις σκοτεινές αίθουσες...
Εκεί και τότε - και είμαι απόλυτα σίγουρη, η κόρη Φρασίκλεια, δοξάζοντας το ίδιο της το όνομα, γράφει στον αιθέρα τους ωραιότερους ερωτικούς στίχους που ειπώθηκαν ποτέ. Για ποιον; Μα για ποιον άλλον; Τον είδατε κιόλας. Δεν τον είδατε;
Ναι, για τον ομορφονιό που στέκει πλάι της μιλώ.
Κι εσείς μη βιαστείτε να μιλήσετε για καλπάζουσα φαντασία. Ξέρω, σας λέω, πια. Δε μιλώ στον αέρα...
Είναι αυτός που οι θεοί της στέρησαν όσο ζούσε και της χάρισε ο θάνατος και οι ... άνθρωποι. Οι παλιοί και οι αρχαίοι άνθρωποι. Γιατί οι σημερινοί περιορίστηκαν να τον αφήσουν δίπλα της μα με το βλέμμα στο απέραντο κενό... Ούτε την Κόρη βλέπει πια, ούτε και το λωτό της. Τι άφρονη και άπονη πράξη!
Μα αρκετά θαρρώ σας παίδεψα. Και ήρθε η ώρα να δώσω εξήγηση σε όσα ισχυρίστηκα. Και όχι με λόγια. Με εικόνα:
Τι έχουμε εδώ; Μα την απάντηση. Και την απόδειξη...
Έχουμε ό,τι αντίκρυσε ο αρχαιολόγος Ευθύμιος Μαστροκώστας στις 18 Μαΐου 1972. Στην νεκρόπολη της Μυριννούντος και νυν Μερέντας της Αττικής. Μόλις 40 εκατοστά!!! κάτω από την επιφάνεια της γης.
Εκεί ακριβώς βρισκόταν για αιώνες η Φρασίκλεια. Και δίπλα της και αντικρυστά ο ίδιος νέος που τώρα στέκει στο διπλανό βάθρο του μουσείου. Ο Κούρος της Μερέντας.
Και προσέξτε. Προσέξτε παρακαλώ τα χέρια τους. Ή μάλλον προσέξτε της Φρασίκλειας το χέρι. Να το συγκρίνετε πρέπει με την άλλη εικόνα, την πρώτη. Το είδατε; Πουθενά ο λωτός!
Ποιος τον έκοψε; Ποιος τον πήρε; Α! ώρα να βάλετε και τη δική σας φαντασία να δουλέψει. Για να δικαιολογήσετε και να πιστέψετε όσα πριν έλεγα. Για τη μετά θάνατον δικαίωση στο πικρό της κόρης παράπονο. Που δυστυχώς δεν άρκεσε η
ετυμολογία του ονόματός της για να ερμηνευτεί σωστά η επιγραφή που μας άφησε ο δημιουργός της, ο Αριστίων ο Πάριος.
Και πήραμε οι σημερινοί άνθρωποι τον κομμένο λωτό και τον κολλήσαμε και πάλι στο χέρι της Κόρης. Σβήνοντας άτεχνα τόσων αιώνων ιστορία του αγάλματος. Είναι γιατί σήμερα τα αγάλματα τα βλέπουμε πέτρες άψυχες. Τότε όμως, όχι. Τότε που έζησε η Φρασίκλεια και ο Αριστίων και όλη η υπόλοιπη συντροφιά τους. Εκείνοι, και το ξέρουμε έμπεδα και γεωμετρημένα, τις Κόρες και τους Κούρους ανθρώπους τους λογάριαζαν.
Ακριβώς γι' αυτό τους βρήκαμε εκεί που τους βρήκαμε. Και όπως τους βρήκαμε. Αγκαλιασμένους...
Η Φρασίκλεια, η κόρη η μικρή, όσο μικρά είναι και τα στηθάκια της που μαρτυρούν το νεαρό της ηλικίας της, πρόλαβε να ζήσει στην πιο αψηλή στιγμή των ελλήνων. Πριν ακόμη σημάνει η πτώση. Πριν το 476 π., όπως εξηγεί ο Λιαντίνης.**
Η μαρμάρινη όμως Φρασίκλεια, η από μάρμαρο της Πάρου κατασκευασμένη, έμελλε να ζήσει και μετά. Τότε που το σώμα της χώρας τραυμάτισαν και απείλησαν τα Μηδικά και οι Μήδοι...
Εκείνη λοιπόν την εποχή, στους Περσικούς πολέμους, όπως εικάζουν εκ των άλλων ευρημάτων οι αρχαιολόγοι, γύρω στα 490 με 480 π., οι κάτοικοι Μυριννούντος δε νοιάστηκαν να προστατέψουν μόνο τα δικά τους κορίτσια. Ίδια νοιάστηκαν και το μαρμάρινο κορίτσι. Το πήραν από τον τάφο που στόλιζε και σήμαινε και το "έθαψαν" στη γη. Να γλιτώσει από τη βάρβαρη μανία των εισβολέων.
Δίπλα της ακριβώς, λες και επενέβη η ίδια η Μοίρα, ξάπλωσαν τον Κούρο. Τα δυο τους συντροφιά στην αγκαλιά της γης και σε ένα ταξίδι που θα σταματούσε 25 σχεδόν αιώνες μετά... Ποια άλλη νυφική παστάδα κράτησε δυόμιση χιλιετίες;
Μια νυφική παστάδα που διέκοψε η αρχαιολογική σκαπάνη. Φέρνοντας στο φως αυτά τα δύο έξοχα δείγματα της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής.
Δεν ξέρω πόσοι και ποιοι αγωνίστηκαν στη συνέχεια για να μπορούμε εμείς σήμερα να περνάμε από το μουσείο και να θαυμάζουμε ξανά στο φως φερμένους τη Φρασίκλεια και το λεβέντη της...
Όμως, να... πειράζει να πω πως θα προτιμούσα να τους αφήσουν στην ίδια στάση που βρέθηκαν; Επηρεασμένη ίσως και από τη βίαιη απόσπαση των αρχαιολογικών ευρημάτων της γειτονιάς μου πριν λίγους μήνες που τόσο με πόνεσε... Λέω λοιπόν πως μερικά αρχαιολογικά ευρήματα δεν είναι μόνο πέτρες ή έστω καλοδουλεμένα μάρμαρα. Έχουν πνοή ζωής. Κι οφείλουμε να τη σεβόμαστε. Να μην τα μετατρέπουμε στο υπ' αρίθμ. τάδε εύρημα λες και είναι μικρόβια στο μικροσκόπιο. Αλλά να βρίσκουμε τρόπο να διασώζουμε και όλη εκείνη την αιθέρια αύρα του μύθου και της ιστορίας που τα τυλίγει...
_______________________
*
Γκέμμα, 149** Homo Educandus, 97