Θα σταθώ στο τελευταίο σκέλος. Στη σχολή ζωής του Δημήτρη Λιαντίνη. Το υλικό το βρήκα έτοιμο να περιμένει στο πόρταλ. (φαίνεται πως κάποια σχέση έχει με την ανάρτηση... αλλά καλύτερα δεν είναι να υπάρχει και εδώ; )
- Παράθεση :
-
"Η δεύτερη πρόταση του Ρουσσώ λέει:
Η ευτυχία του ανθρώπου εδώ κάτω δεν είναι παρά κατάσταση αρνητική. Πρέπει να την μετράμε με την ελάχιστη ποσότητα των πόνων που δοκιμάζουμε.
Αυτό σημαίνει: Για να σου πω πόσο αξίζεις, μη μου λες τι απόχτησες και τι κατέχεις. Πες μου σωστότερα πόσα πλήρωσες ως τώρα, και τι ακόμη δε χρεωστάς.
Εδώ πρόκειται μια στάση ζωής που γεννά τα ανήμερα ερωτήματα. Σε ποιον χρεωστά τάχατες ο νέος άνθρωπος; Δεν έρχεται στον κόσμο ελεύθερος, καθαρός, αχρέωτος; Όχι! αποκρίνεται η αγωγή της φύσης.
Γιατί ο κάθε άνθρωπος που γεννιέται έχει ταυτόχρονα χρεωθεί με το δεδομένο ότι του χαρίζεται η ζωή. Και η ζωή για τον καθένα μας είναι δώρο πολυτιμότερο από το χρυσοφόρο Παγγαίο, ή από το Δέλτα του Νείλου.
Ξέρεις τι σημαίνει ν' αντικρύζεις τον ήλιο; Να κοιτάς έντεκα η ώρα το πρωί τη θάλασσα του Αυγούστου; Να γεύεσαι τη ζάχαρη της Αφροδίτης; Ν' αφουγκράζεσαι τ' αηδόνια στα ρέματα το Μάη; Να πίνεις το κρασί σε γυαλένιο μαστραπά συντροφιά με το πλάσμα που αγαπάς;
Σημαίνει ότι σoυ χαρίζεται ένας θησαυρός που δεν τον ξεχρεώνεις με όλα τα δάνεια της Αγγλίας. O μεγάλος μας ποιητής και ο πρώτος την αυταξία της ζωής την περιγράφει σ' ένα λαμπρό στίχο του:
Δεν τό 'λπιζα νάν' η ζωή μέγα καλό και πρώτο.
Ιδού γιατί από τη στιγμή που γεννιέται ο άνθρωπος αρχίζει την απόσβεση του χρέους της ζωής του.
Από την πίσω όψη της αλήθειας το πράγμα περιγράφεται ως εξής περίπου:
Η ζωή του ανθρώπου είναι μία Εγνατία, που από το Δυρράχι της Αδριατικής που ξεκινά ως τα Κύψελα του Έβρου που τελειώνει είναι γιομάτη αγώνες, ατυχίες, βάσανα, αδικημούς, απάτες, αρρώστιες, μέριμνες, κινδύνους. O άνθρωπος την τραβά από την αρχή ως το τέλος ωσάν να περπατά στρωμένο ναρκοπέδιο.
Κι όσο φτάνει προς το τέλος, τόσο πλησιάζει στα πιο φοβερά από τα φοβερά. Στα άθλια γερατειά δηλαδή και στον ανεξίλαστο θάνατο.
Και το τέλος; O άνθρωπος πεθαίνει αναίτια, άχρηστα, ανώφελα. Πεθαίνει άδικα, κριματισμένα, παράλογα, μουγγά. Σαν το σκυλί που λέει ο Κάφκα.
Καθώς πέφτει, η αυλαία σβήνει το φως, όπως η νύχτα σβήνει την αστραπή."
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΑΝΤΙΝΗΣ
Η ζωή για το Λιαντίνη είναι ό,τι δηλώνει ο στίχος του Σολωμού: Μέγα καλό και πρώτο. Αλλά αυτό το καλό οφείλεις να το ξεχρεώσεις με τον πόνο που νιώθεις και υπηρετείς ολοζωής. Και το χρέος είναι τεράστιο. Και μόνο που αντικρύζεις τον ήλιο, λέει ο Λιαντίνης, χρωστάς. Γι' αυτό χρωστά ακόμη και ο νέος άνθρωπος που γεννιέται. Και ίσως για τούτο ο Όμηρος τονίζει ότι το καλύτερο για τον άνθρωπο είναι ποτέ να μη γεννιέται. Μόνο για αυτό. Και όχι γιατί δεν υπάρχει η αναγνώριση πως η ζωή είναι υπέροχο δώρο.
Και ο Λιαντίνης θα μετρήσει την αξία του καθενός με το κατά πόσο άντεξε και ξεπλήρωσε το χρέος αυτό. Το ίδιο νόημα έχει για μένα και η φράση του πως ο θάνατος για να τον μελετάς έχει το εύρος της ζωής που τη ζεις.
Θα τη ζήσουμε τη ζωή.... έτσι δεν τον ακούμε στο ηχητικό ντοκουμέντο να λέει; Έτσι δεν τον βλέπουμε σιγά σιγά να ξεπροβάλει ως πρότυπο μέσα από όσα ντοκουμέντα και μαρτυρίες μας εμπιστεύτηκε η σύντροφος της ζωής του;
Μου πήρε αρκετό χρόνο να διαβάσω τις αναρτήσεις των ημερών που απουσίαζα. Αλλά τώρα έναν άλλο Λιαντίνη έχω επιτέλους μπρος μου. Έρημος και ισχυρός... Α, πόση παρεξήγηση έγινε πάνω σε τούτο. Πόσο λάθος λαξεύτηκε το πορτρέτο του. Σε τι δίνη μπορεί να βάλει νέους ανθρώπους ένα τέτοιο πρίσμα.
Ίσως αυτό να παρέσυρε και εκείνους τους ανθρώπους που έκαναν τότε την εκπομπή. Που ήταν ξεκάθαρο ότι δεν είχαν διαβάσει Λιαντίνη από το πρωτότυπο. Αλλά τις εκδοχές τρίτων που δε γνώρισαν οι ίδιοι το Λιαντίνη.
Τσπ... Συνεχίζω για την αυτοκτονία...
Θα δώσω ιδιαίτερη σημασία, μια και η προβληματική της αυτοκτονίας εδώ μπήκε σε συνάρτηση με νέους ανθρώπους (τι φρίκη... ειδικά η δεύτερη περίπτωση του 14χρονου που έφτασε να την πραγματοποιήσει... ) στην πορεία σπουδών του Δημήτρη Λιαντίνη.
Ξέρουμε ότι για πολλά παιδιά η βαθμολογία στο μαθητικό έλεγχο αποτελεί τη σταγόνα που ξεχειλίζει το ποτήρι. Ή η αποτυχία σε κάποιες εξετάσεις.
Έχουμε όμως και το παράδειγμα του Λιαντίνη. Που με ένα 14 και 6/10 από το γυμνάσιο παίρνει το δρόμο για τα υψώματα. Και είναι άδικο να κρύβουμε αυτή την υπέροχη διαδρομή και να μην προβάλουμε την περίπτωση σε όλα εκείνα τα παιδιά που είδαν κάποτε τέτοιους βαθμούς και ένιωσαν να τους κόβονται τα φτερά. Ή ακόμη χειρότερα, αποφάσισαν να βάλουν τέλος στη ζωή τους. Νομίζω ότι ο ίδιος ο Λιαντίνης, δηλώνοντας το βαθμό του γυμνασίου στα βιογραφικά του, ακόμα και όταν δε χρειαζόταν, αυτό το μήνυμα θέλησε να περάσει, πώς ο μαθητής του 14 και μισό μπορεί να φτάσει μια μέρα να πάρει ένα διδακτορικό με άριστα. Κι ακόμη ψηλότερα, να γίνει ο αγαπημένος δάσκαλος για χιλιάδες που τον άκουσαν ή τον διάβασαν.
Καταλαβαίνω πως η αγάπη στο Δάσκαλο, στο φίλο, στο μαθητή (μιλώ για τη μαρτυρία του φιλολόγου του) μπορεί να παρασύρει στην απόκρυψη αυτής της πτυχής και να μας παραμυθιάζουν για ένα μαθητή που ήταν τάχα του 19. Θυμίζω όμως ότι για το Λιαντίνη σημασία έχουν οι ζωντανοί. Σημασία έχουν οι νέοι, η νέα γενιά. Το έγκλημα κατά της νέας γενιάς θέλησε να σταματήσει, αυτή τη διαμαρτυρία άφησε φεύγοντας. Κι αυτούς τους νέους πρέπει να έχουμε όλοι στο νου μας και για τους νέους να δείχνουμε αμέριστο το ενδιαφέρον μας αν αγαπάμε το Λιαντίνη.
Να βοηθήσουμε τα παιδιά να αποκτήσουν εκείνη την οπτική και εκείνη τη στάση ζωής που θα τα οδηγήσει νικητές στην Ιθάκη τους. Όχι θλιβερούς αυτόχειρες πριν καν αντικρύσουν το μεσοστράτι της ζωής. Και η απάντηση εδώ είναι η καταπολέμηση του ευδαιμονισμού και της καλοπέρασης. Είναι η άσκηση στο μέτρο και στην τάξη και στην κλιτότητα. Είναι το πρότυπο που έχτισε ο Λυκούργος με τους νόμους του και όχι η ασυλλόγιστη κραιπάλη και οι επιδείξεις δύναμης της εποχής του Περικλή.
Τα έγραψα και σε άλλο άρθρο αυτά... Γιατί τα ζω καθημερινά και πονάνε.
Λέω λοιπόν ότι αντί το κράτος να εξοπλίζει την αστυνομία με μηχανήματα σάρωσης του διαδικτύου είναι χίλιες φορές προτιμότερο να λάβει μέτρα να θωρακίσει τις ψυχές των νέων. Να μη γίνονται θύματα στο βωμό του παράλογου τρόπου της σημερινής ζωής. Η αγωγή των νέων είναι η απάντηση. Η σωστή αγωγή που θα τους ετοιμάσει για Θερμοπύλες και όχι τρέσες και αυτόχειρες.