Μάθημα εικαστικών στην τάξη μας
Δουλεύουμε με τη μέθοδο κολάζ και βασικό υλικό τις έτοιμες χρωματιστές κόλλες γλασέ.
Θέμα μας η θάλασσα και τα καραβάκια
Αφού δόθηκαν γενικές οδηγίες, τα παιδιά αφέθηκαν να αυτενεργήσουν και να παρουσιάσουν το καθένα με το δικό του τρόπο το βασικό θέμα.
Ακόμη και με τα δικά του υλικά...
Εδώ βλέπουμε συνδυασμό κολάζ με γλασέ και ζωγραφικής με παστέλ
Άλλοι πάλι που ξέχασαν τα γλασέ ή δε θέλησαν να εργαστούν με αυτά, εργάστηκαν αποκλειστικά με χρώματα
πχ παστέλ ή και:
ξυλομπογιές
Σημασία έχει η συμμετοχή των παιδιών και η ενθάρρυνσή τους να δημιουργήσουν...
Σε καμία περίπτωση δεν επιδιώκουμε το άψογο αισθητικά αποτέλεσμα. Στους μικρούς καλλιτέχνες είναι πολύ πιο σημαντικό να επιδιώξουμε την ανεμπόδιστη έκφραση των παιδιών μέσα από τις εικαστικές τέχνες. Αν και σε κάθε περίπτωση καλό είναι να θυμόμαστε ότι ο μεγάλος Πάμπλο Πικάσο τόνιζε πως οι μεγάλοι καλλιτέχνες ζωγραφίζουν σαν παιδιά...
Βεβαίως στους στόχους του μαθήματος περιλαμβάνεται η γνωριμία των παιδιών με διάφορα υλικά που προσφέρονται για εικαστικές δημιουργίες καθώς και με μεθόδους εργασίας αλλά και τεχνοτροπίες. Όπως και η εξάσκησή τους με τα εργαλεία.
πχ το ψαλίδι... που ας μην ξεχνάμε ότι δεν αποτελεί εργαλείο μόνο για τους καλλιτέχνες αλλά και για πολλούς άλλους επαγγελματίες όπως και για την καθημερινή μας ζωή...
Εδώ βλέπουμε ένα προσεκτικό κόψιμο του γλασέ σε κυματοειδή μορφή, που μαρτυρά αφενός δεξιοτεχνία στη χρήση του ψαλιδιού και αφετέρου ικανότητα του μικρού καλλιτέχνη να υποτάξει το υλικό στις ανάγκες του έργου που δημιουργεί.
Παρατηρούμε επίσης τον ωραίο συνδυασμό του μπλε με το γαλάζιο που φανερώνει ότι ο συγκεκριμένος μαθητής προχωρά πέρα από την παιδική επιθυμία για έκφραση και παιχνίδι με τα υλικά επιδιώκοντας και αισθητικό αποτέλεσμα στο έργο του.
Όμως προβληματισμένος κοιτάζει το λευκό πανάκι του να χάνεται στο ολόλευκο φόντο του μπλοκ... Εδώ μπορεί και πρέπει ο δάσκαλος να κάνει παρέμβαση και να βοηθήσει το παιδί να ανακαλύψει τρόπους που θα αναδείξουν το πανάκι. Πάντα βέβαια σε κλίμα ελευθερίας και αυτενέργειας των μαθητών...
Και εδώ βλέπουμε συνδυασμό του γαλάζιου με το μπλε. Παρατηρούμε επίσης έναν τριγωνικό ήλιο που ξεφεύγει από τη συνηθισμένη απόδοσή του με κύκλο, κάτι που έρχεται σε αρμονία με τη μέθοδο κατασκευής του ουρανού και της θάλασσας με μικρά κομμάτια χαρτιού κομμένα σε τρίγωνα επίσης ή και σε τετράγωνα.
Να τονίσουμε ότι η εικαστική έκφραση των μαθητών είναι συνδυασμός πολλών παραγόντων που ο εκπαιδευτικός οφείλει να λαμβάνει υπόψη του. Ενίοτε μάλιστα μέσα από τα έργα των παιδιών μπορούμε να αποκομίσουμε χρήσιμα στοιχεία για τη σκιαγράφηση της προσωπικότητας των ίδιων των παιδιών. Χρειάζεται βέβαια γνώση, εμπειρία και προσοχή μια τέτοια διαδικασία, αλλιώς μπορεί να καταλήξουμε σε κωμικοτραγικά συμπεράσματα.
Σε κάθε περίπτωση χρωστάμε να γνωρίζουμε πολλά και για το ίδιο το παιδί αλλά και για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες εργάστηκε. Μόνο έτσι και πάντα με επιφύλαξη μπορούμε να κρίνουμε ένα παιδί μέσα από το έργο που έφτιαξε.
πχ για την εργασία με κολάζ χρήσιμο είναι κανείς να ξέρει αν και πόσο ένα παιδί χρησιμοποίησε ψαλίδι στο παρελθόν...
Η σύγκριση λοιπόν σε καμία περίπτωση δεν έχει νόημα ανάμεσα στα έργα διαφορετικών παιδιών και με διαφορετικές εμπειρίες και γνώσεις στα εικαστικά... Όπως και γενικότερα οι συγκρίσεις των ίδιων των παιδιών μεταξύ τους είναι αντιπαιδαγωγικές.
Διότι όταν βλέπουμε το έργο ενός παιδιού είναι σαν να παρατηρούμε μέσα από κλειδαρότρυπα την ίδια την ψυχούλα του. Υπάρχει λοιπόν κανείς τόσο ανόητος που να χωρίζει τις ψυχές των παιδιών σε όμορφες και άσχημες; Ε, τότε ας χωρίσει και τα έργα τους!
Τελειώνοντας την παρουσίαση του σημερινού μαθήματος των Εικαστικών στην τάξη μας, να σημειώσουμε ότι συνδυάστηκε με την ενότητα "Αναμνήσεις του καλοκαιριού" που διδάχτηκαν τα παιδιά στο μάθημα των Ελληνικών καθώς και με το αντικείμενο που μας απασχόλησε στην Ευέλικτη Ζώνη:
Την αυριανή Παγκόσμια Ημέρα Εθελοντικού Καθαρισμού των Ακτών!
Έτσι στα έργα των παιδιών ζητήθηκε να προστεθούν ανάλογα συνθήματα, όπως πχ αυτό που βλέπουμε στο τελευταίο έργο:
ΟΧΙ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΣΤΙΣ ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΣ ΜΑΣ ΠΑΡΑΛΙΕΣ!