Προλαβαίνεις, πώς δεν προλαβαίνεις!
Για το ερώτημα που έθεσες:
Τι είναι για να κλείσει; Μπουκάλι ή παράθυρο;
Τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά. Σκέψου το σαν αριθμό τηλεφώνου. Έχεις σήμερα έναν αριθμό τηλεφώνου που οι άλλοι σε καλούν σε αυτόν. Σήμερα τον έχεις εσύ, αύριο μπορεί να τον έχει κάποιος άλλος.
Στο ίντερνετ βέβαια δεν έχουμε ακριβώς αριθμούς τηλεφώνου... έχουμε την ηλεκτρονική μας διεύθυνση. Ο καθένας που θέλει να μας επισκεφθεί, δακτυλογραφεί αυτή τη διεύθυνση και επισκέπτεται ό,τι έχουμε δημιουργήσει, σάιτ, μπλογκ, φόρουμ κλπ
Την ηλεκτρονική του διεύθυνση δεν μπορεί ο καθένας να την επιλέγει με απόλυτη ελευθερία. Υπάρχουν κάποιοι διεθνείς κανονισμοί και βασική προϋπόθεση είναι να μη χρησιμοποιεί ήδη κάποιος άλλος αυτή τη διεύθυνση. Αν αποφάσιζες κάποια στιγμή να ανοίξεις ένα δικό σου μπλογκ, θα το διαπίστωνες στην πράξη αυτό που σου λέω. Το σύστημα θα σε ενημέρωνε αν η διεύθυνση που σε ενδιαφέρει είναι ελεύθερη ή καπαρωμένη από άλλον. πχ
Στα blogspot... και το τσέκαρα μόλις!!! Αν βάλεις διεύθυνση iraklis.blogspot.com, δε σε δέχεται. Και συγκεκριμένα μόλις τη γράψεις στο ανάλογο κουτάκι, πετιέται μια κόκκινη ειδοποίηση:
Λυπόμαστε, αυτή η διεύθυνση ιστολογίου δε διατίθεταιΑν όμως αλλάξεις λίγο τις επιλογές σου, πχ αν γράψεις:
iraklis2
τότε εισπράτεις θετική απάντηση:
Αυτή η διεύθυνση ιστολογίου είναι διαθέσιμη.και μπορείς ανενόχλητος να συνεχίσεις τη δημιουργία του blog σου. Να σημειώσω ότι γενικά στο ίντερνετ ισχύει η αρχή της χρονικής προτεραιότητας, δηλαδή όποιος πρόλαβε πρώτος!
Τα πράγματα είναι λίγο πιο σύνθετα όταν θέλεις να ανοίξεις δικό σου χώρο στο ίντερνετ και όχι απλά ένα ιστολόγιο. Τότε και τα δωρεάν σταματούν και πρέπει να πληρώσεις στον αρμόδιο φορέα για να κατοχυρώσεις το όνομα που σε ενδιαφέρει αλλά μπαίνουν και όρια στο όνομα που θα διαλέξεις...
Προς τούτο: Συμπληρώνεις κάποια αίτηση και φυσικά αποδέχεσαι τους όρους που σου θέτει ο αρμόδιος φορέας.
Όποιος ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερα ας κάνει ένα κλικ στο σύνδεσμο της ΕΕΤΤ:
http://www.eett.gr/opencms/opencms/EETT/Electronic_Communications/DomainNames/Regulations.htmlΕκεί θα βρει τα πάντα, από κανονισμούς εκχώρησης domain names με κατάληξη gr μέχρι αιτήσεις...
Στην αίτηση λοιπόν αυτή υπάρχει αναγραμμένος ο όρος και ο καθένας μπορεί να το διαπιστώσει πως:
- Παράθεση :
- α) Τα στοιχεία που δηλώνω με την παρούσα αίτηση είναι αληθή και ακριβή
(β) Δεν παραβιάζω εν γνώσει μου δικαιώματα τρίτων
Πότε όμως παραβιάζονται τα δικαιώματα τρίτων; Εκεί θα χρειαστεί κάποιος αφενός την κοινή λογική και αφετέρου την ανάγνωση του σχετικού κανονισμού, όπως αυτός δημοσιεύτηκε στο φύλλο Εφημερίδας Κυβερνήσεως με ημερομηνία 31/12/2002 -
άρθρο 3 παράγραφος 11.
Τι λέει εκεί; Με απλά λόγια... πως δεν μπορεί κάποιος να λάβει domain που παραβιάζει τα πνευματικά δικαιώματα άλλου.
Και άγνοια νόμου, θυμίζω δεν έχει κανείς δικαίωμα να επικαλείται, εξ ου και η παροιμιώδης έκφραση:
ΔΕΝ ΗΞΕΡΕΣ???? ΔΕ ΡΩΤΑΓΕΣ!!!!!
Ειδικά για το θέμα του ονόματος που διαλέγουμε ως domain, σε δημοσίευση που το 2007 είχε ανέβει στο διαδίκτυο, είχαμε διαβάσει και τα ακόλουθα διαφωτιστικά:
Όμως, για να είμαστε αντικειμενικοί στην παρουσίαση του θέματος, οφείλουμε να ξαναγυρίσουμε στον κανονισμό της ΕΕΤΤ και ειδικά στην ημερομηνία που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ.
Είπαμε ότι κανείς δε δικαιούται να επικαλεστεί άγνοια νόμου, αλλά και κανείς νόμος δεν μπορεί να έχει αναδρομική ισχύ. Σωστά;
Αν κάποιος δηλαδή είχε κάνει αίτηση στην ΕΕΤΤ για παραχώρηση domain πριν τις 31/12/2002, είναι προφανές ότι δεν μπορεί να τον εγκαλέσει κανείς για άγνοια νόμου μεταγενέστερου.
Όμως δεν είναι μεταγενέστερα όσα διαβάζουμε στο παράθεμα για τα ισχύοντα περί ονόματος. Και μόνο παραθυράκι μένει να έχεις τη συναίνεση εκείνου που χρησιμοποίησες το όνομά του.
Να βάλουμε και εδώ σε μια τάξη τα πράγματα.
Ο Λιαντίνης εξαφανίστηκε την 1η Ιούνη του 1998.
Ο σκελετός που αργότερα ταυτοποιήθηκε με εξέταση DNA ότι του ανήκει, βρέθηκε μόλις τον Ιούλιο του 2005.
Άρα, το 2002 κανείς άλλος δεν μπορούσε νομικά να εκπροσωπήσει το Λιαντίνη εκτός από τον ίδιο το Λιαντίνη, καθώς δεν είχε νομικά επικυρωθεί ο θάνατός του. Είναι λοιπόν λάθος να λέμε γιατί η γυναίκα και η κόρη του Λιαντίνη δεν εμπόδισαν τότε τη δημιουργία σάιτ με το όνομα του Λιαντίνη. Μόνο ο ίδιος ο Λιαντίνης θα μπορούσε εκείνη την εποχή να το κάνει και μόνο από τον ίδιο να εξασφαλίσει κανείς αντίστοιχα τη συναίνεση για χρησιμοποίηση του ονόματός του.
Με απλά λόγια, το 2002 ο καθένας μπορούσε να θεωρεί ως πιθανό το ενδεχόμενο ο Λιαντίνης να ζει αφού καμία απτή απόδειξη δεν υπήρχε ότι πέθανε. Άρα δεν μπορούσε να αντιδράσει αντ' αυτού ούτε και η αντίδρασή του θα λαμβανόνταν υπόψη από τις αρχές.
Πώς λοιπόν μπορεί να αιτιολογηθεί η χρήση του ονόματός του από τρίτους στο διαδίκτυο αυτή την περίοδο; Ακόμη δηλαδή και αν παραβλέψουμε τη νομοθεσία και εξετάσουμε με τους κανόνες της απλής καθημερινής ζωής και πρακτικής το ζήτημα.
Και από την άλλη, ποιος θα μπορούσε νομικά να αντιδράσει στην οικειοποίηση του ονόματος του Λιαντίνη στο διαδίκτυο;
Ας βάλουμε τώρα τους εαυτούς μας στη θέση της οικογένειας του Δημήτρη Λιαντίνη, όσο τουλάχιστον μας επιτρέπεται... Και να δούμε και από τη δική τους μεριά το ζήτημα αυτό.
Το 2002 με αρχές του 2003 που άρχισε η λειτουργία αυτού του χώρου με το όνομα του αγαπημένου τους συζύγου και πατέρα, καμία βεβαιότητα δεν μπορούσαν να έχουν για το τι απέγινε από τη μέρα που εξαφανίστηκε. Και ξαφνικά εμφανίζεται στο διαδίκτυο ένας χώρος με το όνομά του...
Εσείς θα αντιδρούσατε; Ή θα σας περνούσε η σκέψη ότι πιθανόν ο ίδιος ο Λιαντίνης να είναι πίσω από όλα αυτά; Γιατί το λέω αυτό; Μα γιατί είναι τόσο αδιανόητο κάποιος τρίτος να παίρνει το όνομα του Λιαντίνη και να το ανεβάζει ως δικό του domain, που η μόνη εκδοχή που φαίνεται ως εξήγηση είναι να είχε την άδεια του ίδιου του Λιαντίνη.
Αν κανείς συνεξετάσει λοιπόν όλα τα δεδομένα, πέρα από τα νομικίστικα ζητήματα, θα απορέσει και με κάτι ακόμη. Πώς μπορεί κάποιος να μη σέβεται την ιδιαίτερη ψυχολογική φόρτιση ανθρώπων που αγνοούν την τύχη ενός αγαπημένου τους προσώπου και να προβαίνει σε ενέργειες που θα τους ταράξουν ακόμη περισσότερο;
Πέρα από την οικογένεια, να σκεφτούμε και τους απλούς επισκέπτες του χώρου ή ακόμη περισσότερο ανθρώπους που είχαν γνωρίσει το Λιαντίνη, μαθητές του, φίλους, κλπ.
Τι γνώμη σχηματίζουν όλοι αυτοί όταν βρίσκονται ξαφνικά μπροστά σε ένα χώρο με το όνομα Λιαντίνης στο διαδίκτυο; Και μάλιστα την εποχή που ακόμη δεν είχε βρεθεί ο σκελετός.
Το πιο απλό και το πιο λογικό. Πως ο χώρος ανήκει στο Λιαντίνη ή τουλάχιστον έχει άμεση σχέση με εκείνους που τον εκπροσωπούν νόμιμα.
Ας θυμηθούμε τώρα τι συνέβαινε όταν άνοιξε ο χώρος αυτός στα 2003. Υπήρχε πουθενά ξεκάθαρη δήλωση σε ποιον ανήκει ο χώρος; Για να μη δημιουργούνται οι συγχύσεις που ανέφερα;
Χρειάστηκε να περάσουν χρόνια μέχρι να υπάρξει ξεκάθαρη δήλωση για το ποιος είναι ο ιδιοκτήτης του χώρου. Και αν θυμάμαι καλά, αυτό συνέβη μόνο όταν δημοσίευσαν στο διαδίκτυο την απόφαση της ΕΕΤΤ, αρχές δηλαδή του 2007.
Και μόνο τότε συνειδητοποιήσαμε ότι πρόκειται για το ίδιο πρόσωπο που είχε ήδη εκδώσει βιβλίο για το Λιαντίνη. Μερικούς μήνες νωρίτερα. Και όμως... Τουλάχιστον στην πρώτη έκδοση που διαθέτω, πουθενά δεν αναφέρει ότι δημιούργησε χώρο στο διαδίκτυο για το Λιαντίνη. Γιατί;
Υποτίθεται ότι αφενός το βιβλίο ήθελε να ενημερώσει ακόμη και για το τι λένε οι άλλοι για το Λιαντίνη, όχι μόνο με αντικειμενικά στοιχεία για τη ζωή του. Δεν είχε λοιπόν νόημα να συμπεριληφθούν και όσα λέγανε στο διαδίκτυο οι φιλοσοφούντες για το έργο του;
Και από την άλλη... αυτοί που θα διάβαζαν το βιβλίο δεν θα ήταν ωφέλιμο να πληροφορηθούν την ύπαρξη χώρου στο διαδίκτυο που ασχολείται με το φιλόσοφο - στοχαστή και το έργο του;
Ακόμη και αν δεχθούμε το επιχείρημα της σεμνότητας του συγγραφέα, που δεν έχω κανένα λόγο να το αποκλείσω αν θέλω αντικειμενικά να μιλάω, και πάλι τα ερωτηματικά είναι μεγάλα για την επιλογή αυτή. Αφού κατά τη γνώμη του τόσο σημαντική ήταν η ύπαρξη αυτού του χώρου στο διαδίκτυο για τη διάδοση του έργου του Λιαντίνη, γιατί αποφεύχθηκε η αναφορά του στο βιβλίο;
Αντίθετη όμως ήταν η τακτική που ακολουθήθηκε στο διαδίκτυο. Ο συγκεκριμένος χώρος αξιοποιήθηκε για να προβληθεί το βιβλίο και να πληροφορηθούν οι επισκέπτες την έκδοσή του.
Τουλάχιστον θα περίμενε κανείς το ίδιο να ακολουθηθεί και για τα βιβλία του ίδιου του Λιαντίνη. Έγινε αυτό; Προβλήθηκαν και στηρίχτηκαν;
Ο καθένας εδώ θυμάται τι συνέβη με την κυκλοφορία των ποιημάτων του Δημήτρη Λιαντίνη. Πόση αμφισβήτηση προβλήθηκε για το αν είναι γνήσια.
Και όμως, αργότερα, ήρθε στο φως ένα στοιχείο που διέψευδε όσους πρόβαλλαν τότε αμφιβολίες. Τα ποιήματα αυτά ο ίδιος ο Λιαντίνης (ή τουλάχιστον ορισμένα από αυτά) τα είχε δημοσιεύσει σε φιλολογικά περιοδικά, πολλά χρόνια πριν από την εξαφάνισή του. Σωστά;
Το γεγονός αυτό από μόνο του αποδεικνύει πως όταν ανοίγεις χώρο στο διαδίκτυο χρησιμοποιώντας όνομα άλλου και προσπαθείς για αυτόν τον άλλο να μιλήσεις, ακόμη και όταν έχεις τις καλύτερες των προθέσεων, κινδυνεύεις να υποπέσεις σε σημαντικές παραπληροφορήσεις σε βάρος όσων σε διαβάζουν. Και είναι βεβαίως τελείως άλλο να παραπληροφορείς με το δικό σου domain και άλλο με το όνομα του ίδιου του Λιαντίνη. Εκεί, πέρα από την παραπληροφόρηση, πλήττεται και η καλή φήμη του ίδιου του Λιαντίνη καθώς το όνομά του συνδέεται με την όποια παραπληροφόρηση.
Δε με ενδιαφέρει λοιπόν τι λένε τα νομικά έντυπα, ανθρώπινα και απλά το εξετάζω το όλο ζήτημα. Δε χρειάζεται δηλαδή να είναι κανείς νομικός για να αποφύγει ένα τέτοιο ατόπημα. Και με την κοινή λογική ακόμη οφείλει να το καταλαβαίνει ότι δεν μπορεί να μιλά στο κοινό του διαδικτύου με το όνομα του Λιαντίνη χωρίς να είναι εξουσιοδοτημένος από τον ίδιο το Λιαντίνη προ του 2005 και από τους νόμιμους εκπροσώπους του μετά.
Λέμε τώρα πως ο Λιαντίνης ανήκει σε όλους. Ναι. Αλλά και πάλι προκύπτει το ερώτημα. Αφού ανήκει σε όλους, πώς ο ένας ή μια ομάδα δέκα - είκοσι ανθρώπων, παίρνει το όνομά του και το κατοχυρώνει ως δικό τους και μόνο;
Θα θυμίσω εδώ τι έχουμε όλοι μάθει στα σχολεία μας ως μαθητές, ακόμη και του δημοτικού, γύρω από την εξάσκηση εξουσίας. Το πιο τέλειο πολίτευμα λέμε ότι είναι η Δημοκρατία. Γιατί εξασφαλίζει την άσκηση εξουσίας στην πλειοψηφία. Παλιότερα πάλι θεωρούσαμε ότι νόμιμο είναι την εξουσία να την ασκεί ο έχων το κληρονομικό δικαίωμα. Πώς όμως λέγεται το πολίτευμα κατά το οποίο κάποιος παίρνει από μόνος του την εξουσία;
Ας μην παίζουμε λοιπόν με τις λέξεις και τους όρους. Το ότι ο Λιαντίνης ανήκει σε όλους ως μεγάλος στοχαστής είναι άλλο και άλλο να οικειοποιείται κάποιος το όνομά του για να φτιάξει χώρο στο διαδίκτυο.
Ειδικά όταν υπάρχουν εκφρασμένες αντιρρήσεις για τον τρόπο που διαχειρίστηκε το χώρο αυτό. Δε μιλώ μόνο για τους νόμιμους εκπροσώπους του Λιαντίνη. Αντιρρήσεις έχουν εκφραστεί και από πολλούς άλλους στο ίδιο το διαδίκτυο.
Ούτε τίθεται θέμα ελευθερίας της έκφρασης. Χρειάζεται να πάρεις το όνομα του Λιαντίνη ως domain για να μιλήσεις για εκείνον και το έργο του; Δηλαδή αν μια εφημερίδα θέλει να μιλήσει για την κυβερνητική πολιτική, πρέπει να ονομάζεται με το όνομα του κόμματος που είναι στην κυβέρνηση; Αστεία πράγματα.
Ούτε τίθεται ζήτημα του υλικού που συγκεντρώθηκε στο χώρο αυτό. Τεχνικά το ζήτημα αντιμετωπίζεται και μπορεί αυτούσιο το περιεχόμενο να μεταφερθεί σε χώρο με άλλο domain. Άρα κανένα πρόβλημα.
Είτε με κατάληξη gr είτε με άλλη κατάληξη του διαδικτύου. Άρα ούτε το επιχείρημα περί εξόδων ισχύει για την ίδρυση και συντήρηση του χώρου.
Και ειδικά στην παρούσα υπόθεση, που έχει περάσει αρκετός καιρός από την πρώτη απόφαση της ΕΕΤΤ, υπήρχε όλος ο χρόνος να γίνει τεχνικά η διευθέτηση του θέματος.
Δεν μπαίνει λοιπόν καθόλου το ζήτημα περί κλεισίματος. Διαγραφή γίνεται του domain από τον τωρινό φορέα του και μόνο.
Το τι θα συμβεί από κει και μετά, μένει να το δούμε. Ας μην παραστήσουμε τους προφήτες, γιατί δεν είμαστε.
Κάτι ακόμη. Ο καθένας μπορεί να καταλάβει την αναστάτωση και την αντίδραση ακόμη εκείνων που είχαν ως τώρα το domain με το όνομα του Λιαντίνη μπρος στην επαπειλούμενη αφαίρεση του δικαιώματος να το χρησιμοποιούν.
Πολύ περισσότερο όμως καταλαβαίνει όποιος σκέφτεται λογικά και χωρίς εμπάθεια, πως η οικογένεια Λιαντίνη είχε κάθε λόγο να διεκδικήσει τα έννομα συμφέροντά της. Μπράβο τους λοιπόν που δεν αδιαφόρησαν και τόλμησαν να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους.
Από κει και πέρα, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, έχουν έμπρακτα αποδείξει ότι ενδιαφέρονται για τη διάδοση του έργου του Λιαντίνη και προσπαθούν να φέρουν στο φως ακόμη και ανέκδοτα ντοκουμέντα από το αρχείο του.
Εξέδωσαν βιβλίο με τα ποιήματά του, έδωσαν συνεντεύξεις, υποστήριξαν χώρους στο διαδίκτυο που ασχολούνται με το Λιαντίνη, επικρότησαν δημοσιεύσεις βιβλίων και άρθρων, φροντίζουν να επανεκδίδουν όσα βιβλία του εξαντλούνται.
Από πού λοιπόν προκύπτει η παραμικρή αμφιβολία ότι στο μέτρο του δυνατού και του ανθρώπινου δεν συνέδραμαν όσους ήθελαν να προσεγγίσουν το έργο του Δημήτρη Λιαντίνη;
Μήπως από το γεγονός πως αντέδρασαν σε όσους κατά τη γνώμη τους παραχαράζουν το αληθινό πρόσωπο του Λιαντίνη και διαστρεβλώνουν τη φιλοσοφία του; Και όμως αξίζει κανείς να αναρωτηθεί γιατί δεν προσέφυγαν σε δικαστήριο για να ζητήσουν την απόσυρση βιβλίων για το Λιαντίνη που δεν τους εξέφραζαν ... Να μην τους αναγνωρίσουμε αυτό;
Κι ακόμη. Έχει κατακλυστεί το διαδίκτυο από βίντεο με ομιλίες και διαλέξεις του Λιαντίνη. Είδατε ποτέ να κυνηγηθεί κανένας από την οικογένεια Λιαντίνη για παραβίαση των νόμων περί πνευματικής ιδιοκτησίας; Και όμως θα είχαν κάθε δίκιο και όλους τους νόμους με το μέρος τους. Γιατί και πάλι;
Δεν είναι λοιπόν που κυνήγησαν εκείνους που ασχολήθηκαν με το Λιαντίνη αλλά την αλήθεια και μόνο θέλησαν να προασπίσουν. Όποια αλήθεια πιστεύουν και που έχουν κάθε δικαίωμα να τη δημοσιοποιούν. Ή μήπως όχι; Έχουμε όλοι οι άλλοι το δικαίωμα να μιλούμε δηλαδή για το Λιαντίνη, και το αρνούμαστε σε εκείνες που έζησαν επί δεκαετίες στο ίδιο σπίτι μαζί του;
Ο καθένας ας τρέφει τις δικές του ιδέες για το ποιος γνώρισε το Λιαντίνη καλύτερα... προσωπικά επιμένω να ακούω και να διαβάζω όλες τις πηγές χωρίς εμπάθεια. Από κει και πέρα ο καθένας διαθέτει κρίση και βγάζει τα δικά του συμπεράσματα.