Για μια ακόμη φορά βλέπουμε να παίζεται στις ΑΕΝ το ίδιο δράμα με την υπηρεσία των δοκίμων. Δράμα που ξεκινά από το πρώτο εξάμηνο φοίτησης, όταν οι σπουδαστές οφείλουν να βρουν καράβι για το πρώτο εξάμηνο σπουδών, και συνεχίζεται μέχρι να πάρουν πτυχίο.
Ιδιαίτερα η κατάσταση αυτή πλήττει τις γυναίκες σπουδάστριες καθώς έχουν ακόμη μεγαλύτερες δυσκολίες να βρουν καράβι να ναυτολογηθούν. Και βοήθεια από τις σχολές συνήθως καμία.
Τρέχουν λοιπόν οι κοπέλες πάνω κάτω στην Ακτή Μιαούλη και φιλάνε και κατουρημένες ποδιές για να βρουν καράβι. Τόσο για το πρώτο εκπαιδευτικό όσο και πολύ περισσότερο για το δεύτερο, αφού το δεύτερο δεν είναι καν επιδοτούμενο κι εκεί τα πράγματα ζορίζουν όσο που δε λέγεται.
Κι ενώ κανείς δε νοιάζεται να βοηθήσει στην εύρεση πλοίου, μόλις επανέλθουν στη σχολή αρχίζει το δράμα του τρεις το λάδι, τρεις το ξίδι... Προσθέτουν μήνες και μέρες υπηρεσίας οι υπεύθυνοι και αλίμονο στο δόκιμο που δε θα έχει συνολικά 9 μήνες θαλάσσιας υπηρεσίας. Αυτός έχει πρόβλημα όχι μόνο για το πτυχίο μα και να συνεχίσει τη σχολή.
Τα νέα που έφτασαν στ' αυτιά μας αφορούν τη σχολή της Κύμης. 15 συνολικά οι σπουδαστές που γύρισαν από το μπάρκο και από αυτούς οι περισσότεροι δε γίνονται δεκτοί προς εγγραφή στο εξάμηνο διότι δεν έχουν συνολικά 9 μήνες υπηρεσίας. Αυτό λέει το γράμμα του νόμου. Ακόμη και αν λείπουν λίγες μέρες...
Προς το παρόν τα παιδιά παρακολουθούν τα μαθήματά τους, και η σχολή τους λέει να μην ανησυχούν γιατί θα κάνει θετική εισήγηση στο υπουργείο...
Βεβαίως και να την κάνουν την εισήγηση. Το ερώτημα όμως είναι: Ποιος φταίει που τα παιδιά δεν έχουν τους προβλεπόμενους μήνες υπηρεσίας;
Αδιαφόρησαν τα ίδια; Ή πληρώνουν για μια ακόμη φορά την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στον τομέα αυτό;
Κι αν δεν αδιαφόρησαν τα ίδια, τότε για ποιο λόγο ταλαιπωρούνται;
Ωραία είναι στα χαρτιά να βγάζουν τα δύο εξάμηνα... Στην πράξη όμως; Ο σχεδιασμός αυτός για το πώς οι δόκιμοι θα πραγματοποιήσουν τη θαλάσσια υπηρεσία τους είναι υλοποιήσιμος;
Διότι συμβαίνει και το εξής τραγελαφικό. Αφού ταλαιπωρηθεί για μήνες ο δόκιμος να βρει καράβι, αναγκάζεται να ξεμπαρκάρει άρον άρον και να γυρίσει στη σχολή. Χωρίς να συμπληρώσει την απαιτούμενη υπηρεσία. Μα τα καράβια δεν είναι όλα στη γραμμή Κρήτη - Πειραιάς. Και τυχαίνει κάποιοι δόκιμοι να αργήσουν για λόγους ανωτέρας βίας να φτάσουν στη στεριά και στη σχολή τους. Και τότε αρχίζει το άλλο τροπάρι. Πως άργησαν να εμφανιστούν!!!
Μα δεν καταλαβαίνουν εκείνοι που είναι υπεύθυνοι για τα ζητήματα αυτά πως υπάρχει λάθος στο γενικότερο σχεδιασμό; Ναι, η εμπειρία χρειάζεται. Αλλά χρειάζονται και μέτρα για το πώς θα αποκτάται χωρίς να βγαίνει η ψυχή των σπουδαστών.
Αφενός να τους δίδεται βοήθεια στην εύρεση πλοίου και αφετέρου να υπάρχουν ελαστικές ρυθμίσεις που να επιτρέπουν την πραγματοποίηση της θαλάσσιας υπηρεσίας χωρίς προβλήματα στην παρακολούθηση της σχολής.
Και είναι πραγματικά αστείο να μην εγγράφεται σπουδαστής γιατί λέει του λείπουν 8 ημέρες!!! Ωραία λοιπόν. Να του δώσουν άδεια να πάει σε ένα καράβι ακτοπλοϊκό για 8 ημέρες την περίοδο του Πάσχα, που η σχολή είναι κλειστή. Αφού είναι τόσο σημαντικές πια αυτές οι 8 μέρες θαλάσσιας υπηρεσίας!!!
Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η απόφαση του υπουργείου θα είναι ευνοϊκή για το καυτό αυτό ζήτημα. Και δε θα μείνουν οι σπουδαστές για καιρό ακόμα με το άγχος να παρακολουθούν μεν τα μαθήματα αλλά να μην είναι γραμμένοι στη σχολή τους.
Κι ακόμη. Θα θυμίσω ότι στο παρελθόν οι σχολές διέθεταν δικό τους πλοίο, το θρυλικό Ευγένιος Ευγενίδης
στο οποίο δινόταν η δυνατότητα να πραγματοποιήσουν την υπηρεσία τους οι σπουδαστές που δεν κατάφερναν να βρουν καράβι.
Σήμερα; Κάτι δεκαετίες μετά;
Τι δυνατότητες έχουν οι ΑΕΝ να βοηθήσουν στην προετοιμασία των νέων για το ναυτικό επάγγελμα; Έχουν δικό τους σκάφος;
Και αν δεν έχουν... η χώρα έχει και πολεμικά σκάφη. Ας τα αξιοποιήσουν...
Και δεν είναι ανάγκη να είναι πολεμικά - πολεμικά... υπάρχουν και καράβια που ανήκουν στην υδρογραφική υπηρεσία...
Τρόπος να λυθεί το πρόβλημα πιστεύουμε ότι υπάρχει. Αρκεί να υπάρχει θέληση. Υπάρχει όμως;
Δε λέω να ευνοηθούν οι φυγόπονοι σπουδαστές... Μα να ερευνηθεί η κατάσταση. Οι σπουδαστές φταίνε που δεν καταφέρνουν να συμπληρώσουν την περίφημη θαλάσσια υπηρεσία ή όλοι οι άλλοι; Κι εδώ είναι το ερώτημα. Θα συνεχίσουν να πληρώνουν εκείνοι που δε φταίνε;