Λουκία μου,
μας τιμά η άποψή σου για το Εντουκάντους αλλά αυτό το ΜΟΝΟ εδώ... δεν ισχύει. Φυσικά είχαμε την εξαιρετική τύχη να μας παραχωρηθούν κάποια στοιχεία σημαντικά από το αρχείο του Δημήτρη Λιαντίνη. Μερικά τα δημοσιεύσαμε. Κι αυτό με σύμφωνη γνώμη της κυρίας Νικολίτσας Λιαντίνη. Κάποια άλλα όχι και ούτε πρόκειται να το κάνουμε αν δε μας δοθεί άδεια για κάτι τέτοιο.
Όπως υπάρχουν και άλλα δεδομένα που από διάφορες πηγές κατά καιρούς ήρθαν εις γνώση μας.
Όλα αυτά συνθέτουν ένα ακόμη μεγαλύτερο αίνιγμα από εκείνο που η εξαφάνιση του Λιαντίνη πριν δέκα χρόνια δημιούργησε. Κι εμείς ξεκάθαρα και τίμια λέμε πως απάντηση δεν έχουμε. Τώρα περισσότερο από ποτέ δεν ξέρουμε να απαντήσουμε αν είναι όντως ο δικός του νεκρός στις Κεχρεές ή όχι. Μπορεί από τη μία να υπάρχει η περίφημη εξέταση DNA και το βασανιστικό ερώτημα "Ποιος μπορεί να είναι ο νεκρός αν δεν είναι ο Λιαντίνης", αλλά και από την άλλη υπάρχουν πλήθος άλλων στοιχείων που αναγκάζουν σε προβληματισμούς.
Αν λοιπόν εγώ που δεν είχα καμία προσωπική γνωριμία με το Λιαντίνη πέρα από την τυπική σχέση καθηγητή - σπουδάστριας, έχω στοιχεία που με κάνουν να αμφιβάλλω, καταλαβαίνεις πως εκείνοι που βρίσκονταν κοντά του ξέρουν πολλά περισσότερα. Είναι εκείνοι που θα πρέπει κάποτε να μιλήσουν και να μας πουν όλη την αλήθεια που κατέχουν και ίσως τότε συνθέτοντας τις ψηφίδες να λύσουμε και το αίνιγμα. Όμως το ζήτημα είναι όχι μόνο αν θέλουν αλλά και αν τους επιτρέπεται κάτι τέτοιο. Από ποιον; Χμ... Εδώ κι αν είναι τεράστιο ζήτημα.
Το βέβαιο είναι πως ο Λιαντίνης μας το άφησε ξεκάθαρα γραμμένο. Αφήνει ΑΙΝΙΓΜΑ ΚΑΙ ΔΩΡΟ. Και πρέπει κανείς να είναι πολύ αφελής με όσα στην πορεία ήρθαν στο φως για να πιστεύει πως το όλο αίνιγμα αφορούσε μόνο την επταετία της απορίας για την τύχη του. Και πως απλά κάποια στιγμή είχε προβλέψει να εμφανιστεί ένας ξάδερφός του και να πει σε ποιο μέρος ήταν τόσον καιρό ο νεκρός του. Αστεία πράγματα. Έως και γραφικά θα έλεγα. Αλλά και χωρίς ουσία στην προώθηση του έργου και της φιλοσοφίας του. Μάλλον το αντίθετο ακριβώς έχει συμβεί με όλα τούτα. Με αποτέλεσμα να έχει περιοριστεί το ενδιαφέρον για το Λιαντίνη σχεδόν αποκλειστικά στο ίντερνετ και μάλιστα κυρίως για στοιχεία της ζωής του.
Πόσοι άραγε σήμερα, δέκα χρόνια μετά την εξαφάνισή του, έχουν διαβάσει ολόκληρο το κόρπους του έργου του; Οι περισσότεροι έχουν κάνει μόνο μια πρόχειρη ανάγνωση της Γκέμμας. Είναι ποτέ δυνατόν έτσι να προσεγγιστεί ο στοχασμός του; Φυσικά όχι. Και ειδικά για ένα συγγραφέα με το στιλ του Λιαντίνη. Το έργο του μόνο μέσα από πολλαπλές αναγνώσεις και συσχετισμό στοιχείων μπορεί να ερμηνευτεί. Μοιάζει θα έλεγα με ένα γιγαντιαίο παζλ, όπου κανένα κομματάκι δεν περισσεύει και το οποίο μόνο σαν συνολική εικόνα μπορεί να αποκαλύψει την αλήθεια.
Από κει και πέρα οφείλουμε να λάβουμε υπόψη και τη δική του επισήμανση πως το αληθινότερο κομμάτι του έργου του είναι η ίδια η ζωή του. Τι όμως γνωρίζουμε ως τώρα για τη ζωή του Λιαντίνη; Μόνο επουσιώδη στοιχεία. Εκείνοι που τον έζησαν από κοντά και τον γνώρισαν καλά δεν έχουν ακόμη μιλήσει. Θα το κάνουν; Ιδού ένα σπουδαίο ερώτημα...
Κι ακόμη από τις πληροφορίες που ως τώρα υπάρχουν, οδηγούμαστε στο βέβαιο συμπέρασμα πως ο Λιαντίνης κρατούσε κρυφά πολλά στοιχεία της ζωής του. Ίσως γιατί έτσι ήθελε να προστατεύσει το αίνιγμα που θα έθετε. Ακόμη και την τελευταία στιγμή... Σηκώθηκε και πήγε στη Λιαντίνα και αποκάλυψε - λένε - στη μητέρα του πως πρόκειται να αυτοκτονήσει. Όχι όμως στη σύντροφο της ζωής του και στο μοναχοπαίδι του. Μόνο στη μητέρα του και στον ξάδερφο που εφτά χρόνια αργότερα αποκάλυψε πού θα βρουν το Λιαντίνη... Ποια άλλη απόδειξη χρειαζόμαστε πως του άρεσε να κρατά κρυφά στοιχεία;
Το μόνο παρήγορο στην περίπτωση Λιαντίνη είναι που μοιράστηκε τη ζωή του με έναν άνθρωπο ιδιαίτερα ευφυή. Αναφέρομαι φυσικά στη σύζυγό του. Όσο ευφυής και αν υπήρξε εκείνος, και όσο και αν θέλησε να της κρύψει πράγματα, είναι βέβαιο πως έπεσαν πολλά στην αντίληψή του. Εξάλλου ο Λιαντίνης δεν ήταν θεός. Άνθρωπος ήταν. Και σαν άνθρωπος μπορεί να προσπάθησε το τέλειο μυστήριο μα κάπου θα έκανε και λαθάκια... Κάποια από αυτά μας είναι γνωστά. Για μερικά έχουμε κιόλας μιλήσει, για άλλα υπάρχουν λόγοι σοβαροί που μας απαγορεύουν να το κάνουμε. Όμως όλα αυτά είναι που ζωηρεύουν τις αμφιβολίες μας...
Ποιες ακριβώς είναι αυτές; Δε θα ξεγελάσουμε κανέναν... Τίμια θα πούμε ότι ακόμη δεν έφτασε η ώρα να τις πούμε όλες τις αμφιβολίες μας. Μόνο πως τίποτε δε θεωρούμε δεδομένο αν δεν υπάρχει ακλόνητη απόδειξη.
πχ. Έχουμε μαρτυρίες από αρκετούς συνανθρώπους μας ότι είδαν το Λιαντίνη ζωντανό. Ακόμη και μετά την ανεύρεση του νεκρού στον Ταΰγετο. Δεν είμαι προσωπικά σε θέση ούτε να τους πιστέψω ούτε να τους αμφισβητήσω... Εγώ πάντως δεν τον είδα.
Και έχουμε εδώ το πολύ περίεργο, πως οι άνθρωποι αυτοί τον γνώριζαν οι περισσότεροι πολύ καλά. Και λένε πως τον συνάντησαν μπροστά τους. Αλλά τα έχασαν και δεν τον ακολούθησαν. Πώς γίνεται αυτό;
Ένα ενδεχόμενο είναι να τους έπαιξε άσχημο παιγνίδι η φαντασία τους. Να νόμισαν πως πρόκειται για το Λιαντίνη. Η ψυχιατρική έχει πολλά τέτοια παραδείγματα να αναφέρει. Ακόμη και αν λάβουμε υπόψη τις λεπτομέρειες που προσθέτουν όλοι τους στην περιγραφή του ανθρώπου που συνάντησαν και που ταιριάζουν απόλυτα με το Λιαντίνη.
Το άλλο ενδεχόμενο ταιριάζει με εκείνο που ο ίδιος ο Λιαντίνης ονόμαζε αρχιστρατηγικό σχέδιο. Δε θα το εξηγήσω περισσότερο... Είναι όμως και αυτό μια σοβαρή πιθανότητα.
Αλλά εκείνο που δεν πρέπει να μας διαφεύγει στις όποιες αναζητήσεις μας είναι η σκοπιμότητα... Τι δηλαδή θα εξυπηρετούσε έναν στοχαστή όλη αυτή η περίπλοκη κατάσταση. Πώς συνδυάζονται με τη φιλοσοφία όλα αυτά τα σενάρια που θυμίζουν αστυνομική ταινία... Προς τι δηλαδή ένας άνθρωπος σαν το Λιαντίνη να εξαφανίζεται αφήνοντας υπονοούμενα ξεκάθαρα ότι πάει να πεθάνει, και όμως εκείνος να εξακολουθεί να ζει. Μη νομίζετε ότι είναι εύκολη εδώ η απάντηση. Αντίθετα μοιάζει αρκετά αφελές να λέμε πως ο θάνατός του όπως μέχρι στιγμής έχει παρουσιαστεί έχει κάποια σχέση με τη φιλοσοφία. Ένας θάνατος που για να μην παίζουμε με τις λέξεις όπως ανέφερε κάποτε σε δημόσια ομιλία της η κόρη του, είναι μια αυτοκτονία. Όχι κλασική; Εντάξει, δεν είναι μια κλασική αυτοκτονία. Μα είναι ένας θάνατος αυτοθέλητος. Αρκεί αυτό για να τον απαλλάξει από την παθολογία που ο ίδιος ο Λιαντίνης καταδίκασε στους αυτόχειρες;
Το πιο εύκολο να απαντήσει κάποιος εδώ είναι το επιχείρημα που στηρίζεται στην περίφημη ομιλία του για το θάνατο. Τη φιλοσοφική θεώρηση του θανάτου. Πήγε δηλαδή ο Λιαντίνης στον Ταΰγετο και πέθανε για να αποδείξει πως δε φοβάται το θάνατο. Α, πολύ ωραία... Και ποιος ήταν εκεί για να μας βεβαιώσει πως την τελευταία στιγμή δεν τον παρέλυσε ο φόβος πλην δεν είχε πια τα περιθώρια να αντιδράσει;
Και πάλι εδώ υπάρχει παλιότερο άρθρο του που περιγράφει με τα πιο μελανά χρώματα έναν τέτοιο θάνατο σαν αυτό που υποτίθεται ότι είχε και ο ίδιος. Ένας θάνατος μακριά από το φως... Πλακωμένος από πέτρες. Δικά του είναι τα λόγια και
παραπέμπω να τα διαβάσετε αυτούσια:
- Παράθεση :
- "Χίλιες και μύριες ζωές να πληρώνονται για να μη ζήσει κανείς τη φρίκη του κλειστού θανάτου."
Όταν έχω τη δική του ομολογία για τη φρίκη ενός τέτοιου θανάτου και καμία ομολογία πως ο ίδιος άντεξε χωρίς να λυγίσει αυτή τη φρίκη, γιατί να δεχτώ ως απόδειξη πως νίκησε το φόβο του θανάτου; Ακόμη και αν ο νεκρός είναι ο δικός του νεκρός. Έχουμε τότε απόδειξη πως πέθανε, όχι όμως πως δε φοβήθηκε. Όχι πως μέχρι τελευταία στιγμή είχε το περιθώριο να σταματήσει την πορεία προς το θάνατο αλλά εκείνος αποφασιστικά διάλεξε να περάσει το ασύνορο όριο μεταξύ ζωής και θανάτου. Εξάλλου και καμία πληροφορία έγκυρη δεν έχουμε για το πώς ακριβώς πέθανε εκείνος ο νεκρός. Ο ιατροδικαστής στο σημείο αυτό σήκωσε τα χέρια ψηλά.
Έχω ακούσει για χάπια, για ενέσεις, ακόμη και για ηλεκτροπληξία από κεραυνό... Όλα φαντασίες και υποθέσεις.
Όπως έχουμε επίσης δεδομένα ότι επιθυμούσε να ζήσει μόνος του "έρημος και ισχυρός" για να γράψει και να δημιουργήσει... Είναι άραγε αυτό; Εξαφανίστηκε από προσώπου γης γιατί έτσι πίστευε πως θα αποκτήσει την απαραίτητη ψυχική δύναμη για ένα σπουδαίο έργο;
Ή συνέβαινε κάτι άλλο; Υπάρχουν και τέτοια δεδομένα. Πως μπορεί και κάτι άλλο να συνέβαινε... Τι ακριβώς; Λυπάμαι που δε θα απαντήσω και ας ξέρω κάποια στοιχεία. Ή και ακριβώς γι' αυτό. Γιατί αν ισχύουν αυτά τα στοιχεία τότε το να μιλήσεις και να αποκαλύψεις οτιδήποτε, θα έρθει σε αντίθεση με τη δική του θέληση. Κι εγώ αγαπάω αρκετά το Δάσκαλο για να έρθω σε αντίθεση με τη δική του θέληση και μάλιστα για τέτοιο ζήτημα. Όμως υπάρχουν πολλά κομματάκια στο παζλ που ταιριάζουν με αυτή την εκδοχή. Μόνο που δε συνάδουν καθόλου με φιλοσοφία και μελέτη θανάτου. Συνάδουν όμως και αρμόζουν σε άλλες σημαντικές πτυχές του φαινομένου Λιαντίνης. Και συνάδουν με περίεργες συμπεριφορές ανθρώπων που τον γνώρισαν καλά και τήρησαν μια στάση εντελώς ασυνήθιστη όταν εξαφανίστηκε. Πώς να τα παραβλέψεις αυτά;
Λες δηλαδή σε κάποιον ότι χάθηκε και πάει να αυτοκτονήσει κάποιος πολύ αγαπητός του άνθρωπος. Κι αυτός αντί να τρέξει να τον βρει και να τον σταματήσει, νοιάζεται μόνο για τι θα φάνε οι δημοσιογράφοι και τα ΕΜΑΚ... Κι αφήνει μόνη της την κόρη του να ψάχνει στον Ταΰγετο που δεν ξέρει για να εντοπίσει τον πατέρα της... Έγινε αυτό; Φυσικά και έγινε. Και εξήγηση που δόθηκε ήταν πως αφού θέλει να πεθάνει, άστον να πεθάνει. Γιατί έτσι θα γίνει μεγάλος!!! Μην του χαλάσουμε το σχέδιο!
Έγινε μεγάλος ο Λιαντίνης γι' αυτό; Όχι φυσικά. Το μόνο που κατάφεραν ήταν να ξεσηκώσουν κατηγορίες πως ήταν τρελός... Μήπως και ήταν; Αχ, και να ήταν εύκολο να βγάλεις ψυχογράφημα και χωρίς να είσαι ειδικός και χωρίς να γνωρίζεις το συγκεκριμένο άνθρωπο.
Πάντως εδώ θα πρέπει να πούμε και κάτι άλλο σημαντικό. Ο Λιαντίνης υποτίθεται πως αυτοκτόνησε τις πρώτες μέρες του Ιούνη του 1998. Λίγες μέρες πριν είχε ταξιδέψει στην Κρήτη με αεροπλάνο. Μαζί και ένας φίλος του και παλιός του μαθητής. Είναι από δική του μαρτυρία που γνωρίζουμε το φόβο που ένιωσε κάποια στιγμή ο Λιαντίνης μέσα στο αεροπλάνο όταν έπεσαν σε κάποια κενά αέρος. Φοβήθηκε τι; Μη σκοτωθεί άδικα... Τι άδικα όμως και τι δίκαια... Η ουσία είναι πως φοβήθηκε το θάνατο. Κι ας έλεγε πως βρήκε το φάρμακο για το φόβο του θανάτου. Δηλαδή τι; Μόνο αν βαδίσω αυτοθέλητα στο θάνατο ισχύει το φαρμακάκι; Ωραίο μήνυμα... Αυτό δηλαδή να εισπράξουμε από το τέλος του; Πως αυτοθέλητα πρέπει να βάλουμε τέρμα στη ζωή μας; Τέτοιες ανοησίες μόνο όσοι δε διάβασαν ολόκληρο το έργο του μπορούν να τις ισχυρίζονται. Όχι λοιπόν και πάλι. Ένα όχι που στηρίζεται και σε άλλα δεδομένα εκείνων των τελευταίων ημερών.
Είναι όλα αυτά αλλά και πολλά άλλα που κάνουν τη γυναίκα του Δημήτρη Λιαντίνη να υποστηρίζει πως κάτι άλλο έχει συμβεί. Τι; Ούτε κι εκείνη είναι σε θέση να γνωρίζει. Ή αν γνωρίζει δε θέλει ή δεν της επιτρέπεται να πει. Είπαμε ότι εμείς όλα τα ενδεχόμενα τα αφήνουμε ανοιχτά αν απόδειξη ακλόνητη δεν υπάρχει. Μόνο έτσι ελπίζουμε να πλησιάσουμε όσο περισσότερο γίνεται τη λύση του αινίγματος Λιαντίνη.