Το διαβάσατε;
Ωραία λοιπόν...
Και έρχομαι τώρα στο ζητούμενο. Κάποιοι ίσως και να γνωρίζουν τον Θεοτόκη. Κάποιοι άλλοι όχι.
Προσωπικά μόνο το όνομά του ήξερα ως την περασμένη Παρασκευή που ο δάσκαλός μου αποφάσισε να μας διαβάσει αυτό το διήγημα καθώς ούτε και εκείνος το έκρινε σκόπιμο να μας μιλήσει πριν για το Θεοτόκη.
Το κείμενο όμως, το έργο, φρόντισε να το τυπώσει και να μας το μοιράσει σε φωτοτυπίες, ώστε ο καθένας εύκολο να έχει και το ξεφύλλισμα ως το τέλος πριν εκείνος φτάσει ως εκεί.
Η ανάγνωση, και έχει νόημα να το τονίσω, έγινε αφού πρώτα μας ανέπτυξε τη θεωρία που προανέφερα σχετικά με το διαχωρισμό του προσώπου του συγγραφέα από το έργο. Θεωρία ενταγμένη στο γενικότερο πλαίσιο της ερμηνείας των κειμένων.
Αξίζει επίσης να σημειώσω ότι ο δάσκαλός μας είναι κι εκείνος συγγραφέας, από τους γνωστούς και τους βραβευμένους. Δε θα αναφέρω το όνομά του καθώς και ανώνυμα καταθέτω εδώ τις απόψεις μου και δεν είναι και το κύριο θέμα μας ο συγκεκριμένος δάσκαλος.
Το τι ζητάω εγώ κοντά του και στο μάθημά του το έχω κιόλας δηλώσει. Να μάθω πώς γράφονται τα βιβλία... Και οι συμμαθητές μου το ίδιο. Με λίγα λόγια είμαστε μια ομάδα που έχουμε ψιλοαρχίσει να καβαλάμε το καλάμι πως μια μέρα θα γράψουμε κι εμείς ένα βιβλίο...
Διδάσκεται άραγε η τέχνη του συγγραφέα;
Ο καινούριος μου δάσκαλος λέει "ναι" .
Προς το παρόν πάντως ενδιαφέρεται να μας διδάξει πώς να προσεγγίζουμε τα κείμενα. Κι εδώ σίγουρα έχω πολλά να θυμάμαι και από όσα μαθήτεψα κοντά στο Λιαντίνη. Με τη γνώση και την εμπειρία που παρεμβλήθηκε και με την ωριμότητα του σήμερα.
Στα χρόνια που πέρασαν και σπατάλησα ανώφελα ίσως στο διαδίκτυο, μπλέχτηκα πολλές φορές σε παρόμοιες συζητήσεις. Και λέω σπατάλησα γιατί ελάχιστες φορές έτυχε απέναντι συνομιλητής με τεκμηριωμένη άποψη. Τις περισσότερες οι διάλογοι λάμβαναν το χαρακτήρα διαξιφισμών στο γήπεδο. Ή και σκόνταφταν στην παρατεταμένη σιωπή ανθρώπων που δεν έχουν κότσια να προβάλουν άποψη. Ή και δε διαθέτουν καν άποψη...
Φέτος όμως που πρόκειται να κλείσω τα πενήντα, και με αφορμή διάφορα γεγονότα, αποφάσισα πως χρειάζομαι να ανανεώσω το γνωστικό μου οπλοστάσιο. Με κλιτότητα, τάξη και φυσικά με μέτρο. Δεν την έχω ψωνίσει ακόμη πως ντε και καλά αξίζει τον κόπο να γεμίσω με το μελάνι μου μερικές ακόμη σελίδες. Ίσως και γιατί με καίει ακόμη ο λόγος του Λιαντίνη. Αλλά και ο εγωισμός να μην καταντήσω ένας ακόμη γραφιάς...
Κόντεψε μάλιστα ο εγωισμός αυτός να με πνίξει. Ως τελευταία στιγμή έλεγα πως δεν έχει νόημα να πάω στο σεμινάριο. Λίγο η αρμυρή τιμή, 550 € για 30 ώρες, λίγο η ώρα, αμέσως μετά το σχολείο... μα κατά βάθος ήταν ο δισταγμός και το τι γυρεύει η αλεπού στο παζάρι... Στα ιντερνέτια και πολύ της είναι, έτσι σκεφτόμουν.
Και τότε έγινε το μοιραίον. Όσο μοιραίο μπορεί να είναι που φέτος έλαβα την απόφαση να ζητήσω απόσπαση σε άλλο σχολείο, χιλιόμετρα μακριά από το σπίτι μου... Και για πρώτη φορά να βρεθώ σε σχολειό με οργανωμένη σχολική βιβλιοθήκη. Ε, δεν ήταν από κει και μετά καθόλου περίεργο που ζήτησα να αναλάβω την ευθύνη της λειτουργίας της. Κι ας ξοδεύω χρόνο που θα μπορούσα να τον έχω δικό μου.
Ανέλαβα λοιπόν τη βιβλιοθήκη και θέλοντας κάτι το ιδιαίτερο να προσφέρω κι εγώ έπιασα και έφτιαξα και μια διαδικτυακή λέσχη ανάγνωσης. Ψάξε από δω, ψάξε από κει για το στόλισμα του χώρου, βρέθηκα και στην ανακοίνωση για τα σεμινάρια. Και τσίμπησα... Να μην τσιμπήσω με το ψώνιο που με δέρνει;
Έπειτα όμως, σαν το καλοζύγισα το ζήτημα, έκανα πίσω. Κι άφησα την προθεσμία να περάσει χωρίς να στείλω αίτηση. Φάνηκα τυχερή και δόθηκε παράταση. Τελευταία μέρα υποβολής ήταν η μέρα των εκλογών. Υποβολή αίτησης και υποβολή γραπτών κειμένων ώστε να αξιολογηθεί ο κάθε υποψήφιος πως έχει τα φόντα να παρακολουθήσει τέτοιο σεμινάριο.
Τόσος στάθηκε ο δισταγμός μου που ολόκληρη την Κυριακή των εκλογών την πέρασα χτενίζοντας και σκαλίζοντας τα κειμενάκια μου και βγάζοντάς τα όλα άχρηστα... Με τα πολλά κατάφερα να στείλω το μέιλ μόλις ένα τέταρτο πριν εκπνεύσει η δεύτερη προθεσμία. Ένα τέταρτο πριν τα μεσάνυχτα.
Κάπως έτσι έγινε και βρέθηκα υποψήφια για το σεμινάριο. Ο δισταγμός όμως δισταγμός και όταν έφτασε η πρώτη μέρα για μάθημα ήμουν βέβαιη πως δε θα πάω. Σηκώθηκα λοιπόν και πήγα σαν κάθε μέρα στο σχολειό κι έτυχε μέρα που ανοίγω τη δανειστική βιβλιοθήκη. Ήρθαν τα πιτσιρίκια, διάλεξαν βιβλία, συμπληρώσαμε τα καρτελάκια και μετά... μετά είπα να δανειστώ κι εγώ ένα βιβλίο από τα καινούρια της παιδικής λογοτεχνίας. Χρέος είναι αυτό του εκπαιδευτικού να παρακολουθεί πάντα το παιδικό βιβλίο.
Ανάμεσα στα αμέτρητα βιβλία το μάτι μου έπεσε σε ένα μικρό γαλάζιο βιβλιαράκι. Στην "Ελισσώ και το χάρισμα του ήλιου". Το ξεφύλλισα, μου άρεσε, και τότε πρόσεξα το όνομα του συγγραφέα. Το ίδιο με της καινούριας μου διευθύντριας, μιας κοπελιάς που πολύ την πάω κι έχει κιόλας κερδίσει την εκτίμησή μου.
Ηλεκτρικό ρεύμα διαπέρασε τη σπονδυλική μου στήλη. Μπα, είπα, συνωνυμία θα είναι. Και όμως δεν ήταν. Σε λιγάκι μάθαινα από την ίδια πως πρόκειται για ταυτοπροσωπία.
- Δηλαδή, της είπα, με απροκάλυπτο θαυμασμό, είσαι συγγραφέας;
Έσκυψε με σεμνότητα το κεφάλι, να, βλέπετε που η εκτίμηση δεν είναι άδικη; και μου είπε "ε, όχι... ένα, δυο βιβλία έχω γράψει... "
Τι τα θες όμως και τι τα γυρεύεις; Το τυχαίο γεγονός λειτούργησε μέσα μου σαν καμπανάκι από τη μοίρα. Κι όταν λίγο αργότερα σχόλασα, ήρθα βολίδα στο σπίτι. Βούτηξα τα 550 ευρώ και έτρεξα στο σεμινάριο.
Ας μη γίνω συγγραφέας, ας γράψω έστω κι εγώ ένα δυο βιβλία... αυτός πια ήταν ο στόχος. Ταπεινός και προσγειωμένος.
Έτσι βρέθηκα τελικά να παρακολουθώ μαθήματα. Το πρώτο με αρκετή άρνηση... το δεύτερο όμως με ενδιαφέρον πηγαία ευχαρίστηση πως επιτέλους κάνω κάτι για μένα. Γιατί τελικά η γραφή είναι κάτι τελείως προσωπικό. Και είναι όπως λέει ο καινούριος δάσκαλος η αναζήτηση της βαθύτερης αλήθειας που κουβαλάμε μέσα μας.
Ο συγγραφέας δε χρωστά να γράψει για τους άλλους. Για τον ίδιο γράφει.
Από την ώρα όμως που θα βάλει τελεία, το έργο του ανήκει στους άλλους. Στους αναγνώστες. Κι εκεί αρχίζει ο δικός τους ρόλος. Ρόλος καθόλου παθητικός. Έτσι τουλάχιστον λένε οι σύγχρονες απόψεις που θέλουν τους αναγνώστες συνδημιουργούς.
Κι αυτό ακριβώς θέλησε προχτές να μας διδάξει διαβάζοντάς μας το διήγημα του Θεοτόκη. Να το ακούσουμε πρώτα και μετά να αναλάβουμε το δικό μας ρόλο.
Να όμως που τα πράγματα δεν έγιναν έτσι ακριβώς.
Πάνω που ο δάσκαλος ήταν έτοιμος να διαβάσει το διήγημα, έσκασε μύτη μια καθυστερημένη συμμαθήτρια. Δεν πρόλαβε να ακούσει τη θεωρία μα αυτό καθόλου δεν την εμπόδισε να αρχίσει τις παρεμβολές. Ναι, είναι φιλόλογος, αλλά εκεί είναι κι εκείνη μαθήτρια όπως όλοι μας.
Και ναι, ήξερε και το Θεοτόκη απέξω και ανακατωτά. Και όπως δήλωσε το συγκεκριμένο διήγημα ήταν το αγαπημένο της. Όλα αυτά καλά και άγια. Αλλά... υπάρχει και το αλλά.
Με το που άρχισε λοιπόν ο δάσκαλος την ανάγνωση, άρχισε κι εκείνη να πετιέται και να συμπληρώνει. Ποιος ήταν ο Θεοτόκης, ποια η εποχή του, τι συνέβαινε τότε στην Κέρκυρα, γιατί ήταν ξανθό το παιδί, τι είχε συμβεί με ένα παιδί στη ζωή του ίδιου του Θεοτόκη...
Ο δάσκαλος, να το πούμε κι αυτό, την ενθάρρυνε με τον τρόπο του και φυσικά εκείνη κατέληξε στο τέλος να μας κάνει πλήρη ανάλυση ακόμη και της τελευταίας τελείας...
Πάει. Η αυθεντική πρώτη επαφή με το διήγημα είχε πια χαθεί. Το ένιωσα τόσο έντονα που με πλημμύρισε θυμός. Μεγαλύτερος ίσως και από το θυμό του ήρωα, του Κουκουλιώτη, που απλώσαν χέρι πάνω στα "χτήματά του".
Θα μου πεις, σιγά μωρέεεεεε. Αντί να πεις κι ευχαριστώ που σε βοήθησε στραβάδι να καταλάβεις καλύτερα τι άκουσες, έχεις και το θράσος να διαμαρτύρεσαι;
Ναι, το έχω. Και δεν ξέρω αν είναι θράσος. Σίγουρα όμως έχω την αίσθηση πως τελικά επαναλήφθηκε η σκηνή του διηγήματος, και η γέννα ενός παιδιού που ήταν των άλλων και καθόλου δικό μου.
Ο Ελύτης λένε πως θεωρούσε την ποίηση συνουσία επ' άπειρον. Αυτό όμως που το σεμινάριο μου έμαθε κιόλας είναι πως και ο αναγνώστης χρωστάει να συνουσιαστεί με το κείμενο.
Ο Λιαντίνης βέβαια θα είχε εδώ να μας πει ότι ο μεν δημιουργός παίρνει μέρος στη σφαγή από πρώτο χέρι και ο αναγνώστης από δεύτερο... (δείτε περισσότερα
εδώ)
Άλλο όμως δεύτερο και άλλο τρίτο. Εκεί πια το καταντάμε οίκο ανοχής και το έργο σαν τις κοινές γυναίκες. Έτσι ένιωσα κι εγώ μπροστά στο αριστούργημα του Θεοτόκη. Παραξενιά; Πέστε το κι έτσι. Αυτή πάντως είναι η δική μου αλήθεια. Και σας θυμίζω πως αυτή η αλήθεια είναι το τελικό ζητούμενο του καθενός που γράφει...